Įvadas
Uždaviniai:
1. Išanalizuoti organizacinės kultūros sampratą, jos funkcijas, lygius teoriniame kontekste.
2. Įvertinti organizacijos kultūros reikšmingumą organizacijoje;
3. Nustatyti organizacijos kultūros veiksnius, lemiančius organizacijos veiklos rezultatus.
Organizacinės kultūros samprata
Gyvename pasaulyje, kuriame darbo aplinka tampa vis svarbesnė, o organizacinė kultūra
tampa kiekvienos organizacijos etalonu. Ji daro poveikį požiūriui į darbą, plėtoja santykius su
kolegomis. Taip pat organizacinė kultūra yra vienas iš veiksnių formuojančių organizacijos įvaizdį,
kuris šiomis dienomis svarus faktorius, lemiantis įmonės sėkmę ilgalaikėje perspektyvoje.
Kiekviena įmonė turi savas, tik jai būdingas tradicijas, nors ir gamina tą patį produktą ar teikia tas
pačias paslaugas. Ritualai, tradicijos, ceremonijos lydi žmogų visą gyvenimą. Tai yra kasdienis
organizacijos gyvenimas. Ritualai simbolizuoja pagrindines vertybes, jie tampa įpročiais, kartu
suteikia žmonėms saugumo jausmą. Jie padeda glaudžiau suburti žmonių kolektyvą, naujus žmones
įtraukti į organizacijos gyvenimą.
Organizacinė kultūra yra logikos ir kontrolės mechanizmas, kuris nukreipia ir formuoja
darbuotoją bei daro didelę įtaką jo motyvacijai. Organizacinė kultūra įvardija organizacijos
vertybes, įsitikinimus ir papročius. Organizacijų struktūrą atvaizduoti ir paaiškinti yra santykinai
paprasta, tačiau paaiškinti organizacinę kultūrą yra kiek kebliau. Kiekviena organizacija kurdama
kultūrą laikosi nerašytų taisyklių, valdančių kasdienę elgseną darbe. Organizacijos nariai į
organizaciją atsineša savo asmeninę patirtį, savo įsitikinimus ir savo vertybes. Organizacinė kultūra
nėra apibrėžiama vien tik vadybos mokslo pagalba, o taip pat gali būti apibrėžta psichologinių
kriterijų pagalba. Mokslininkai siūlo klasifikuoti kultūras pagal psichologinius kriterijus:
paranojinė, paremta prievarta, depresinė, šizoidinė, oportunistinė ir įsipareigojanti kultūros.
Paranojinė kultūra. Organizacijoms, kuriose pasireiškia paranojinė kultūra, yra būdingi
nepasitikėjimo ir baimės atributai. Tokioje organizacijose vadovai audringai reaguoja į bet kokį
trukdį. Čia nuolat ieškoma kitų klaidų ir norinčių pakenkti.
Prievarta paremta kultūra. Organizacijoms su prievarta paremta kultūra pabrėžiama tvarka,
be to žmonių santykiams yra būdingas orientavimasis į pavaldumą. Tokiose organizacijose
netikėtumai turi būti pašalinti, viskas apsvarstyta ir sureguliuota, emocijos nereikalingos.
Depresinė kultūra. Įmonėms su depresine kultūra yra būdinga baimė ir nepasitikėjimas bei
pesimistinės prognozės. Akivaizdu, kad tokiose organizacijose tikima lemtimi, laukiama paramos iš
kitur. Natūralu, kad esant tokioms aplinkybėms organizacijos gyvenimas sukasi įprastoje aplinkoje,
kur rutina nulemia žmonių elgseną.
Šizoidinė kultūra. Čia aukščiausio lygio vadovų elgseną lemia nuotolis ir nepasitikėjimas,
ryškus indiferentiškumas – nei draugaujama, nei pykstamasi. Žemutiniuose valdymo lygiuose yra
valdžios vakuumas, todėl ten kovojama dėl vietos, sudaromos koalicijos, neformalios grupuotės.
Oportunistinė kultūra. Įmonėse, kur vyrauja oportunistinė kultūra, paprastai egzistuoja tam
tikras uždarumas bei polinkis įžeidinėti. Dažniausiai žmonių elgseną tokiose įmonėse lemia
vertybių integravimas, kuris paremtas išskirtinumu, individo kultūros neigimu. Tokioje įmonėje
procedūra yra svarbesnė negu reikalo esmė.
Įsipareigojanti kultūra. Tai dalykiniu ir socialiniu požiūriu atvira kultūra, pasirengusi
implantuoti kitas diferencijuotas kultūras, keistis. Tačiau, esant tokiai kultūrai, egzistuoja pavojus
kilti vertybiniam konfliktui bei daug laiko išeikvojama interesams derinti. Tad tokia kultūra gali
būti aukštų sandorių kaštų priežastimi.
Tuo tarpu kiti mokslininkai (Schermerhorn, Hunt, Osborn, cit. pagal Šimaskienė, 2002)
išskiria tokius organizacinės kultūros tipus: beisbolo komanda, klubas, tvirtovė, akademija.
Beisbolo komanda. Tokioje kultūroje yra skatinamas naujovių įdiegimas, talento
įvertinimas ir vystymasis, svarbūs yra darbo rezultatai bei didelis atlyginimas.
Klubas. Čia vyrauja pagarba vyresnio amžiaus darbuotojams, lojalumas ir patirtis užtikrina
įmonės veiklos efektyvumą.
Tvirtovė. Vyrauja siūlomojo pobūdžio kultūra, kurioje saugumas, veiklos pastovumas ir
pusiausvyra yra svarbūs organizacijos kultūros atributai.
Akademija. Nuolatinis tobulėjimas, specializuotas darbas, sisteminis karjeros vystymasis.
Kiekviena organizacinė kultūra yra unikali ir pasižyminti tik jai būdingomis ypatybėmis.
Tačiau yra sukurtas ne vienas modelis (tarkime D.Denison organizacinės kultūros modelis,
R.Barrett kultūros transformacijos įrankiai ir kiti), kuris pradžiai leidžia geriau suprasti, kuo stipri ar
silpna būtent jūsų...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!