Vadovų skaitmeninės lyderystės kompetencijų ir subjektyvaus VUCA veiksnių suvokimo sąsaja
Baigiamasis magistro projektas
Turinys
Lentelių sąrašas...................................................................................................................................6
Paveikslų sąrašas................................................................................................................................7
Įvadas...................................................................................................................................................8
1. Vadovų skaitmeninės lyderystės kompetencijų ir subjektyvaus VUCA veiksnių suvokimo
sąsajos problematikos analizė..........................................................................................................10
2. Vadovų skaitmeninės lyderystės kompetencijų ir subjektyvaus VUCA veiksnių suvokimo
sąsajos teoriniai sprendimai.............................................................................................................19
2.1. VUCA samprata ir apibūdinantys veiksniai..............................................................................19
2.1.1. VUCA samprata.....................................................................................................................19
2.1.2. VUCA veiksniai.....................................................................................................................22
2.2. Skaitmeninės lyderystės samprata ir ją charakterizuojančios kompetencijos...........................26
2.2.1. Skaitmeninės lyderystės samprata..........................................................................................26
2.2.2. Skaitmeninės lyderystės kompetencijos.................................................................................30
2.3. Teorinis vadovų skaitmeninės lyderystės kompetencijų ir subjektyvaus VUCA veiksnių
suvokimo sąsajų modelis....................................................................................................................36
3. Vadovų skaitmeninės lyderystės kompetencijų ir subjektyvaus VUCA veiksnių suvokimo
sąsajos tyrimo metodika...................................................................................................................38
4. Vadovų skaitmeninės lyderystės kompetencijų ir subjektyvaus VUCA veiksnių suvokimo
sąsajos tyrimo rezultatai ir diskusija..............................................................................................42
4.1. Empirinio tyrimo respondentų charakteristikų analizė..............................................................42
4.2. Empirinio tyrimo duomenų vidurkių analizė.............................................................................44
4.3. Skaitmeninės lyderystės kompetencijų ir subjektyvaus VUCA veiksnių suvokimo sąsaja......51
4.4. Apibendrinti vadovų skaitmeninės lyderystės kompetencijų ir subjektyvaus VUCA veiksnių
suvokimo sąsajos tyrimo rezultatai ir diskusija..................................................................................54
Išvados ir rekomendacijos................................................................................................................58
Literatūros sąrašas...........................................................................................................................60
Informacijos šaltinių sąrašas...........................................................................................................65
Priedai................................................................................................................................................67
Įvadas
Temos aktualumas. Šiuolaikiniam pasauliui būdingi įvairūs ir greiti pokyčiai, o terminas geriausiai
galintis apibūdinanti nuolat kintančią, nepastovią, daug neapibrėžtumo turinčią ir kompleksišką
verslo aplinką yra VUCA. VUCA – tai akronimas kilęs iš keturių angliškų žodžių, kurie išvertus į
lietuvių kalbą reiškia nepastovumą, neapibrėžtumą, sudėtingumą ir dviprasmiškumą (Johansen,
2012). Kaip teigia, šio koncepto tyrinėtojai, VUCA aplinka keičia požiūrį į organizacijos veiklos ir
paslaugų valdymą (Gaulė ir kt., 2023; Hensellek, 2020), todėl tokioje aplinkoje reikalingi ne tik
struktūriniai pokyčiai ir lankstus, greitas sprendimų priėmimas, bet ir nauji įgūdžiai, kurie leistų
efektyviai vadovauti darbuotojams ypač nepastoviomis rinkos sąlygomis. Prie nepastovumo
prisideda ir su skaitmenine transformacija siejamos naujausios technologijos, įvardijamos pramonės
4.0 revoliucijoje, kurios, tuo pačiu, „maitina“ VUCA veikiamą pasaulį. Šios technologijos tai:
didieji duomenys, daiktų internetas (IoT), debesų kompiuterija, dirbtinis intelektas (DI), 5G ryšys,
autonominiai robotai, papildyta realybė, sistemų integravimas, modeliavimas, pažangios medžiagos,
horizontali ir vertikali sistemų integracija, krašto kompiuterija bei kitos (Mdluli ir Makhupe, 2017).
Pripažįstama, jog šios pažangiosios technologijos vis labiau tampa vienu pagrindinių elementų,
kuris tiesiogiai formuoja organizacijų lyderių elgesį (Kapucu, 2020) ir labai keičia vadovų turimų
kompetencijų spektrą (Magfiroh ir kt. 2023). Akivaizdu, tam, kad organizacijos išliktų
konkurencingos, jos turi pritaikyti geriausią, būtent šiam naujam kontekstui tinkamą lyderystės
stilių. Technologijų greitis, konkurencija ir nenuspėjama aplinka ypač IT sektoriuje, skatina priimti
ypač greitus sprendimus, turėti naujausias technologinias žinias bei suvokimą apie įmonių
skaitmeninę transformaciją, todėl klasikiniai vadovavimo stiliai netinka, nes juos taikant negalima
pakankamai greitai spręsti ir įgyvendinti skaitmeninimo teikiamų galimybių ir iššūkių (Hensellek,
2020). Pastaraisiais metais vykstant revoliuciniai technologijų pažangai mokslinėje literatūroje vis
dažniau minimi skaitmeniniai lyderiai, kurie gali atliepti šiuolaikinių technologijų ir organizacijos
reikalingų pokyčių keliamas užduotis (Promsri, 2019). Kaip teigia skaitmeninės lyderystės
pradininkas Fisk‘as (2002, 45 p.), šiandieniniai lyderiai privalo iš naujo „sukalibruoti“ savo
vadovavimo stilių šiam skaitmeniniam pasauliui, kuriame nenutrūkstamumas ir pokyčiai tampa
norma. Negana to mokslininkai pažymi, jog skaitmeniname pasaulyje nebėra nerealu sakyti, jog
algoritmai, dirbtinis intelektas ir robotai galėtų pavaduoti arba papildyti organizacijos vadovo
funkcijas (Cortellazz, Bruni ir Zampieri, 2019). Skaitmeninio amžiaus lyderiai turi būti pasirengę
eksperimentuoti su naujomis idėjomis, būti kūrybingi, novatoriški, mokėti toleruoti klaidas, priimti
nesėkmes ir riziką, skatinti dizaino mąstymo, judrumo bei lankstumo (angl. agility) praktikas
(Sağbaş ir Erdoğan, 2022; Oberer ir Erkollar, 2018), kurios bendrai apima gebėjimą aktyviai veikti
dinamiškoje ir savavališkoje aplinkoje. Vadovų skaitmeninės lyderystės stilius ir skaitmeninės
kompetencijos iškyla kaip būtinybė organizacijose, kurioje siekiama sėkmingai skatinti inovacijų
kultūrą. Žinoma, tai nereiškia, kad tradicinės lyderystės savybės yra nevertingos ar atmetamos, bet
dalies mokslininkų teigimu, skaitmeninio...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!