Lietuvos, Estijos ir Latvijos istorijos bendrųjų programų (5–12 kl.) lyginamoji analizė: tikslai, turinys, kompetencijos
Turinys
Literatūros apžvalga ir analizė 8
Ugdymo programos sąvoka 8
Ugdymo organizavimas Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje 9
Ugdymo programos dalys 10
Tikslai 10
Kompetencijos 12
Turinys 16
Tyrimo metodika ir etika 18
Estijos bendrosios istorijos programos tikslų, kompetencijų ir turinio analizė 20
Latvijos kompetencijų, tikslų, turinio analizė 27
Lietuvos tikslų, kompetencijų, turinio analizė 33
Diskusija 38
Išvados 42
Summary 45
Šaltiniai 47
Priedai 51
Estijos tikslų analizės matrica 51
Estijos BIP kompetencijos (antra pakopa) analizės matrica 52
Estijos kompetencijų analizės matrica 7 - 9 kl. analizės matrica 53
Estijos 10 – 12 kl. analizės matrica 54
Estijos 5 – 6 kl. turinio analizės matrica 55
Estijos 10 – 12 klasės turinio analizės matrica 58
Latvijos tikslų analizės matrica 59
Latvijos kompetencijų analizės matrica 60
Priedas 9 Latvijos 10 – 12 kl. kompetencijų analizės matrica 61
Latvijos kompetencijų analizės matrica 63
Latvijos 6 – 7 kl. istorijos analizės matrica 64
Latvijos 7 – 9 kl. analizės matrica 65
Latvijos 10 – 12 kl. analizės matrica 66
Priedas 18 Lietuvos turinio 5 kl. analizės matrica 72
Priedas 19 Priedas 18 Lietuvos turinio 7 kl. analizės matrica 74
Lietuvos turinio 7 kl. analizės matrica 76
Lietuvos turinio 8 kl. analizės matrica 78
Lietuvos turinio 9 kl. analizės matrica 81
Lietuvos turinio 10 kl. analizės matrica 83
Lietuvos turinio 11 – 12 kl. analizės matrica 84
Įvadas
Tyrimo aktualumas ir naujumas. Šiuolaikinis pasaulis vis labiau keičiasi, tobulėjančios
technologijos, didėjantys skirtumai tarp kartų, globalios politikos, ekonomikos ir kt. problemos, kelią
didėjantį valstybių poreikį naujinti švietimo strategijas ir programas. Tai lėmė, kad per pastaruosius
kelerius metus, didelė dalis Europos valstybių įvykdė reformas savo švietimo politikoje (OECD, 2018).
Tarp jų yra ir Lietuva bei Estija, kuri 2023 metais pradėjo diegti atnaujintas bendrąsias ugdymo
programas, Latvija šį pokytį inicijavo 2020 ir baigė 2023 metais. Šios šalys, kaip tyrimo objektas buvo
pasirinktos atsižvelgiant į jų regioninį artumą, panašų programų atnaujinimo laikotarpį, politinį ir
istorinį kontekstą. Darbe bus atlikta lyginamoji trijų Baltijos valstybių bendrųjų istorijos programų
kompetencijų, tikslų ir turinio analizė, kurios tikslas išsiaiškinti šių programos dalių panašumus ir
skirtumus. Literatūros nagrinėjančios vienos iš šių trijų Baltijos valstybių istorijos programas yra
galima rasti gana nemažai, tiesa, joje vyrauja panaši tendencija – yra nagrinėjamas vienas pasirinktas
aspektas: turinys, kompetencijos ar dažniausiai pasitaikantis ugdymo metodai. Pavyzdžiui, Lietuvos
istorijos ugdyme esantį kritinį istorijos vertinimą ir analizavimą, turinį ir su tuo susijusias
kompetencijas, keliuose savo darbuose yra išstudijavęs M. Maniušis (2017, 2018, 2021), R.
Šerkmušnytė (2017) analizavo istorijos mokymo (mokymosi) tikslus Lietuvos bendrojo lavinimo
mokyklose, programas ir pagal jas aprašytus vadovėlius palietė A. Bitautas (2014, 2015, 2018), Estijoje
K. Harv (2018) atkreipia dėmesį į demokratinių vertybių ugdymą bendrosiose programose, o turinį ir
kitus programos aspektus nagrinėjo
M. Oja (2020), K Rannu (2016), U. Läänemets ir H. Haljasorg (2016), Latvijoje I. Čekse (2018) ir kt.
Visus šiuos autorius vienija du aspektai – jų atlikti tyrimai, buvo specializuoti vienai ar kelioms
programos dalims ir antra jie buvo atlikti iki naujausiųjų bendrųjų istorijos programų atnaujinimo
Baltijos valstybėse, o tai rodo, kad naujausios programos dar yra mažai ištirtos. Nepaisant valstybių
geografinio ir iš dalies politinio artumo viena kitai lyginamųjų jų naujausiųjų istorijos ar kitų programų
darbų nepavyko rasti.
Tyrimo problema. Atsižvelgiant į lyginamųjų tyrimų skirtų Lietuvos, Latvijos, Estijos
istorijos programos trūkumą yra tikimasi, kad šio darbo išvados, remiantis Marshal (2019 p. 17)
iškeltais lyginamųjų tyrimų švietimo srityje tikslais, gali būti...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!