UGDYMO PROCESO INDIVIDUALIZAVIMAS IR DIFERENCIJAVIMAS UGDANT
GABIUS IKIMOKYKLINIO AMŽIAUS VAIKUS
Profesinio bakalauro baigiamasis darbas
Turinys
Lentelių sąrašas 3
Paveikslų sąrašas 4
Terminų ir sąvokų žodynas 5
Santrauka 6
Summary 7
Įvadas 8
1. GABIŲ VAIKŲ SAMPRATA, ŠIŲ VAIKŲ IDENTIFIKACIJOS BŪDAI IR UGDYMO
PROCESO INDIVIDUALIZAVIMO IR DIFERENCIJAVIMO BŪDAI TEORINĖ ANALIZĖ 10
1.1. Gabaus vaiko sampratų įvairovė pedagoginiu ir psichologiniu aspektu 10
1.2. Gabių vaikų atpažinimo ypatumai ir problemos 12
1.3. Gabių vaikų ugdymo galimybės ir kylantys sunkumai 16
1.4. Ugdymo proceso individualizavimas ir diferencijavimas ugdant gabius vaikus 19
2. TYRIMO METODIKOS APŽVALGA 23
3. UGDYMO PROCESO INDIVIDUALIZAVIMAS IR DIFERENCIJAVIMAS UGDANT
GABIUS IKIMOKYKLINIO AMŽIAUS VAIKUS 25
Išvados ir pasiūlymai 39
Literatūros sąrašas 41
Įvadas
Temos aktualumas. Narkevičienė (2012) teigia, kad gabūs vaikai, palyginus, sudaro
nedidelę visuomenės dalį, tačiau suaugę jie tampa įvairių sričių profesionalais, kurie gali daryti
didelę įtaką įvairių veiklos rūšių vyksmui. Būtent todėl, pasak autorės (2012), yra labai svarbu, kad
gabių vaikų gebėjimai, intelekto galimybės būtų pastebėtos bei sudarytos sąlygos jiems atsiskleisti
ir virsti tam tikrų sričių pasiekimais. Pasak Valiušytės ir Lamanausko (2021), šiuolaikinis,
besikeičiantis pasaulis reikalauja aktyvaus žmogaus, jo įgūdžių ir gebėjimų prisitaikyti prie
kintančios aplinkos. Todėl tai glaudžiai siejasi su švietimo sistemos tobulinimo uždaviniais,
kuriuose siekiamas ankstyvas gabių vaikų pažinimas, ugdymas ir lavinimas.
Tačiau, pasak Survutaitės (2022), Lietuvoje viena iš aktualiausių švietimo problemų - tai
gabiųjų vaikų gabumų identifikavimas, gabaus vaiko ugdymo poreikius atitinkantis ugdymas (cit. iš
Praninskas, 2022). Svarbu gabų vaiką ne tik atpažinti, bet ir daugiau dėmesio skirti individualiam
mokymo planui ir tokio vaiko personalizuotam ugdymui. Gabių vaikų ugdymą įvairiais aspektais
nagrinėjo: I. Grauslienė, K. Labanienė ir T. Lazdauskas (2018), K. Valiušytė ir V. Lamanauskas
(2021), E. Undro ir S. Girdzijauskienė (2019), M. Skerytė- Kazlauskienė (2018), R. Jacynė ir E.
Žukauskaitė (2022).
Problematika. Pasak Švietimo ir mokslo ministerijos (2014), šiuolaikinėje visuomenėje
gabieji dažnai matomi kaip stiprieji visuomenės nariai, turintys reikiamas kompetencijas ir todėl
gebantys pasirūpinti savo ugdymu (cit. iš Undro ir Girdzijauskienė, 2019). Yra susidariusi klaidinga
nuostata, kuri teigia, kad gabūs vaikai turi tokius gabumus, kuriems realizuoti nereikia nei pastangų,
nei poreikius atitinkančių ugdymo sąlygų (Undro ir Girdzijauskienė, 2019). Gabūs vaikai yra
priskiriami išskirtinai gabiųjų grupei, kurie turi papildomų ugdymosi poreikių (Grauslienė,
Labanienė, Lazdauskas, 2018). Šiai grupei yra priskiriami ir tie gabūs vaikai, kurie dėl netinkamų
ugdymo sąlygų taip ir neatskleidžia savo turimų gabumų. Kondratavičienė (2018) teigia, kad
ugdymą reglamentuojančių dokumentų ir įvairių mokslininkų diferencijuoto mokymo sampratos
analizė atskleidžia, kad mokymo diferencijavimas ir individualizavimas yra puikus būdas užtikrinti,
kad mokiniai mokytųsi sau tinkamu tempu ir stiliumi, pagal savo turimus gebėjimus. Autorė (2018)
teigia, kad toks ugdymas yra pritaikomas atsižvelgiant į mokinių skirtybes. Taip pat yra siekiama
sudaryti palankias sąlygas, kad ugdytinių individualios asmenybės galios galėtų skleistis. Pasak
Valiušytės ir Lamanausko (2021), vis daugiau ne tik pasaulyje, bet ir Lietuvoje yra diskutuojama
apie įtraukųjį ugdymą, mokymo turinio individualizavimą ir diferencijavimą. Tačiau vis tik
dažniausiai prioritetas yra skiriamas vaikams, kurie turi mokymosi sunkumų. Jiems yra suteikiama
įvairi edukacinė pagalba, ugdymo planai yra individualizuojami, koreguojami, skiriama mokymosi
pagalba priskiriant įvairius specialistus, kuriamos ugdymo priemonės. Tačiau gabių vaikų
Ramunė Čėsnaitė Ugdymo proceso individualizavimas ir diferencijavimas ugdant gabius ikimokyklinio amžiaus vaikus prie specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų, dažnai sulaukia daug mažiau dėmesio, nei vaikai, kurie turi mokymosi sunkumų. Valiušytė ir Lamanauskas (2021) teigia, kad trūksta pokyčių šioje
srityje, nors mokslininkai jau seniai siekia atkreipti dėmesį į gabių vaikų ugdymo problemas. Pasak
autorių (2021), Lietuvos švietimo dokumentuose apie gabių vaikų ugdymą...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!