Bakalauro darbas
Teksto suvokimo ugdymo sąsajos lietuvių kalbos ir matematikos pamokoje
Turinys
Įvadas 6
Teksto suvokimo ugdymo teoriniai aspektai 8
Šiuolaikinė skaitymo samprata ir teksto suvokimo ugdymas 8
Veiksniai, lemiantys teksto suvokimą 10
Teksto suvokimo ugdymas lietuvių kalbos ir matematikos pamokoje 14
Grožinio teksto suvokimo ugdymas lietuvių kalbos pamokoje 14
Tekstinių uždavinių suvokimo ugdymas matematikos pamokoje 15
Teksto suvokimo ugdymo sąsajos lietuvių kalbos ir matematikos pamokoje 17
Sąsajų tarp grožinio ir matematinio teksto suvokimo ugdymo tyrimas 19
Tyrimo metodika ir organizavimas 19
Tyrimo etika 23
Sąsajų tarp grožinio ir matematinio teksto suvokimo ugdymo tyrimo rezultatų analizė 24
Mokinių grožinio teksto suvokimo vertinimo analizė 24
Mokinių matematinio teksto suvokimo rezultatų analizė 26
Tekstinių uždavinių sprendimo analizė 29
Ugdomosios veiklos analizė 31
Diskusija 36
Išvados 39
Literatūros sąrašas 40
Priedai 44
Santrauka
Skaitymo suvokimo gebėjimai turi didelę reikšmę kasdienėje bei akademinėje veikloje.
Todėl jau pradinėse klasėse teksto suvokimo įgūdžių lavinimui kalbos pamokose skiriamas
palygintinai didelis dėmesys. Nepaisant to, dauguma pradinių klasių mokinių susiduria su teksto
suvokimo sunkumais. Atsižvelgiant į teorinę medžiagą ir mokslinius tyrimus, juose aptariama, kad
skaitymo suvokimas kognityviniais gebėjimais siejasi su tekstinių uždavinių sprendimo procesu.
Tyrimais nustatyta, jog sėkmingam uždavinio sprendimui būtinas uždavinio sąlygos suvokimas.
Daugumai mokinių negebant savarankiškai išspręsti tekstinį uždavinį, didėja matematinių tekstų
suvokimo ugdymo svarba. Taigi, šiuo tyrimu buvo siekiama atskleisti teksto suvokimo gebėjimų
ugdymo sąsajas lietuvių kalbos ir matematikos pamokose.
Tyrimo objektas: grožinio ir matematinio teksto suvokimas.
Tyrimo tikslas: atskleisti sąsajas tarp teksto suvokimo ugdymo skaitant grožinį tekstą ir sprendžiant tekstinius uždavinius trečioje klasėje.
Tyrimo uždaviniai:
1. Remiantis metodine ir moksline literatūra aptarti teksto suvokimo sampratą ir veiksnius pradinėse klasėse.
2. Remiantis metodine ir moksline literatūra išanalizuoti teksto suvokimo ugdymo problematiką lietuvių kalbos ir matematikos pamokose.
3. Atliekant empirinį tyrimą III klasėje, ištirti grožinio ir matematinio teksto suvokimo ugdymo sąsajas.
Metodai: mokslinės ir metodinės literatūros analizė, veiklos tyrimas. Duomenys surinkti
atliekant apklausą raštu. Tyrimui įgyvendinti duomenys buvo analizuojami naudojantis mišria
strategija – aprašomoji statistika ir turinio analizė (angl. content analysis).
Rezultatai ir išvados: įvertinus mokinių teksto suvokimo ir tekstinių uždavinių sprendimo
rezultatus prieš ir po ugdomosios veiklos, paaiškėjo, kad matematinio teksto suvokimo ugdymas
gali pagerinti matematinių problemų sprendimo sėkmę. Ugdomąją veikla išskirti svarbiausi teksto
suvokimo gebėjimai tekstinio uždavinio sprendimui: tekste pateiktos informacijos radimas, išvadų
darymas, teksto struktūros pažinimas ir teksto interpretavimas. Daroma išvada, jog tekstinių
uždavinių sprendimo sėkmė priklauso nuo gebėjimų interpretuoti ir analizuoti uždavinio sąlygos
informaciją bei įgytas žinias pritaikyti matematinių veiksmų nustatymui.
Raktiniai žodžiai: skaitymo suvokimas, teksto suvokimo ugdymas, tekstinių uždavinių
sprendimas, matematinės problemos be skaičių, pradinis ugdymas.
Įvadas
Temos aktualumas. Per ilgą laiką keičiantis ugdymo tikslams buvo suvokta, kad
mokymasis neturėtų apimti tik konkretaus dalyko ar temos supratimo (Çiğdemir & Akyol, 2022).
Ugdymo tikslu išskiriamas moksleivių plačiosios mokymosi patirties užtikrinimas, pasitelkiant
įvairius gebėjimus. Skaitymas laikomas viena iš priemonių, kuria žmonės gali įgyti žinių, keistis
idėjomis bei jausmais (Setiorini et al., 2022). Tai atspindi, kad skaitymas yra neatsiejama mokymosi
proceso dalis, suteikianti asmenims galimybę išplėsti savo pažinimą ir tobulėti. Be to, autoriai Peng
et al. (2023) pabrėžia, jog dėl skaitymo universalumo, šis gebėjimas yra plačiai naudojamas visose
ugdymo srityse, kadangi tai yra...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!