„RENGIMO ŠEIMAI IR LYTIŠKUMO UGDYMO“ PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO BŪKLĖ JONAVOS RAJONO BENDROJO UGDYMO MOKYKLOSE
Magistro baigiamasis darbas
TURINYS
Santrauka 3
Summary 4
Įvadas 5
Darbe naudojamos sąvokos 8
1. Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo sampratos, šeimoje ugdomos vertybės, ugdymo
veiksniai 9
1.1. Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo sampratos 9
1.2. Šeimoje ugdomos vertybės 12
1.3. Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo veiksniai 16
1.3.1. Šeima kaip ugdymo veiksnys 16
1.3.2. Valstybė – pašauktasis iš prigimties ugdymo veiksnys 17
1.3.3. Bažnyčia kaip prigimtinis ugdymo veiksnys 19
1.3.4. Pašauktieji iš paskirties ugdytojai ir atsitiktiniai ugdytojai 20
1.4. Rengimas šeimai Lietuvos švietimo sistemoje 21
1.4.1. Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo programa 24
1.4.2. Programos įgyvendinimas 28
2. Tyrimas “Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo programos įgyvendinimo būklė Jonavos
rajono bendrojo ugdymo mokyklose“ 30
2.1. Tyrimo metodologija 30
2.2. Tyrimo metodika 37
2.3. Tyrimo “Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo programos įgyvendinimo būklė Jonavos
rajono bendrojo ugdymo mokyklose“ duomenys 38
Literatūra 57
Priedai 60
ĮVADAS
Problemos, susijusios su neatsakingu ir nebrandžiu, neteisingai suformuotu lytiškumo
suvokimu mūsų dienomis išlieka aktualios:
•Dėl didėjančio lytiškai aktyvių paauglių skaičiaus ir nepilnamečių seksualinės patirties
vis jaunesniame amžiuje paauglių seksualinio patyrimo problema tampa gana aktuali.
•Viena iš ankstyvų seksualinių santykių pasekmė yra nepilnamečių mergaičių nėštumas.
•Sergamumas lytiškai plintančiomis infekcijomis (LPI) mažėja, tačiau išlieka didesnis už
Europos Sąjungos valstybių vidurkį.
•Ankstyvi (neretai atsitiktiniai) lytiniai santykiai yra susiję su didesne jaunų žmonių
rizika ne tik lytinei, bet ir psichikos sveikatai (Vaitoška, 2004).
•Nebrandžiosankstyvossantuokos,atsisakymasaugintikūdikius,ekonominė
priklausomybė nuo tėvų, sumažėjusios galimybės įgyti išsilavinimą ir gauti gerą darbą.
Tikslingos bei kryptingos pedagoginės veiklos būtinybę, kuria būtų siekiama derinti konkrečių
žinių lytiškumo klausimais perteikimą su dorovinių vertybių, valios ugdymu ir asmens brandinimu
atsakingai tėvystei ir motinystei išryškina paauglių lytinių santykių paplitimas ir su juo susijusios
sveikatos problemos (paauglių nėštumas, lytiniu keliu plintančios infekcijos, psichikos sveikatos
problemos). (Ustilaitė, 2008)
Šiuo metu Lietuvoje veikia „Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo programa“ patvirtinta 2007
m. vasario 7 d. Nr. ISAK-179 Švietimo ir mokslo ministrės Romos Žakaitienės. 2016 m. birželio mėn.
po ilgų diskusijų buvo patvirtinta naujoji „Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai bendroji
programa“, tačiau ji įsigalios tik nuo 2017 m.
Sėkmingas programos įgyvendinimas tikėtinai sumažins prieš tai išvardintas problemas,
pagerins jaunų žmonių nuostatas lytiškumo bei šeimos kūrimo atžvilgiu.
RŠLU programa bendrojo ugdymo mokyklose įgyvendinama nevienodai:
•Integruojant į visus mokomuosius dalykus;
•RŠLU Programa jungiama su kitomis programomis;
•Neformalią (popamokinę) veiklą;
•Projektinę veiklą;
•RŠLU Programos temos aptariamos per klasės valandėles;
•Integruojant į vieną ar kelis mokomuosius dalykus.
2008 m. atliktas tyrimas apie RŠLU programos įgyvendinimą atskleidė tam tikrus, su
programos įgyvendinimu susijusius trūkumus. Apklaustieji teigė: „išsamaus dėstymo nėra“,
„užsimenama prabėgomis, nekryptingai, šalia kitų doros, susilaikymo, narkotikų, smurto temų“,
„nieko nėra sistemingo, išsamaus“, „nėra parengtų vadovėlių“, „gal turėtų būti atskiras mokomasis
dalykas, pvz. viena pamoka per savaitę“, „mokytojams trūksta sąmoningumo, kad tai aktualu“ ir pan.
(Ustilaitė, 2008).
2008 m. leidinyje „Bendrosios programos ir išsilavinimo standartai. Priešmokyklinis, pradinis
ir pagrindinis ugdymas“ (2013) nurodoma, kad Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo programos
turinys integruojamas į atskirus mokomuosius dalykus, nedidinant Bendruosiuose ugdymo planuose
nustatytų dalykui skirtų pamokų skaičiaus. Ugdymo procesas yra neatsiejamas nuo vertybių perteikimo
ir šiuolaikinėje ugdymo paradigmoje laikytinas centriniu dalyku.
Pravartu panagrinėti, kokia yra dabartinė situacija Jonavos rajono bendrojo ugdymo
įstaigose. Įvertinus esamą situaciją būtų tikslinga parengti ataskaitą, įvardinus esmines problemas ir
gerąją patirtį, parengti rekomendacijas, kurios būtų pristatytos mokyklų atstovams.
Probleminis klausimas: kokia yra Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo programos
įgyvendinimo būklė Jonavos rajono bendrojo ugdymo mokyklose.
Norint atsakyti į keliamą probleminį klausimą, būtina surinkti duomenis, kaip vyksta...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!