Bakalauro darbas
Įsivertinimas kalbos ugdymo pamokose I-oje klasėje
Turinys
Įvadas 7
Įsivertinimo gebėjimų ugdymas pradinėse klasėse: teorinė analizė 9
Įsivertinimo gebėjimų samprata bei svarba 9
Pradinių klasių mokinių įsivertinimo gebėjimų ugdymo galimybės 12
Įsivertinimo gebėjimų ugdymo gairės pradinėse klasėse 13
1 klasės mokinių įsivertinimo ugdymo galimybės lietuvių kalbos pamokose: veiklos tyrimas 20
Tyrimo metodika 20
Tyrimo etika 24
Tyrimo rezultatai 26
Ugdomųjų veiklų aprašas 26
Diagnostinių tyrimų rezultatų palyginimas 31
Diskusija 41
Išvados 43
Literatūros sąrašas 45
Priedai 48
Santrauka
Šiuolaikinėje mokymo paradigmoje vis daugiau dėmesio skiriama mokymui(si) mokytis,
mokinių savarankiškumo skatinimui. Manoma, kad siekiant auginti mokinių savireguliacinio mokymosi
gebėjimus, jau pradinėje mokykloje turi būti ugdomi įsivertinimo gebėjimai. Tinkamai išugdyti
įsivertinimo gebėjimai lemia didesnę mokymosi motyvaciją, atsakomybės už mokymąsi prisiėmimą bei
geresnius akademinius rezultatus. Vis dėlto Lietuvoje įsivertinimas dažniausiai nagrinėjamas
netiesiogiai, o tyrimų apie įsivertinimo gebėjimų ugdymą pradinėje pakopoje labai trūksta, pirmos klasės
kalbos ugdymo pamokose ši tema praktiškai iš viso nenagrinėta. Taigi keliama tyrimo problema: Kaip
ugdyti 1 klasės mokinių įsivertinimo gebėjimus lietuvių kalbos pamokose?
Tyrimo objektas: įsivertinimo gebėjimų ugdymas kalbos ugdymo pamokose 1 klasėje
Tyrimo tikslas: atskleisti 1 klasės mokinių įsivertinimo gebėjimų ugdymo galimybes lietuvių
kalbos pamokose
Tyrimo uždaviniai:
1. Remiantis literatūros analize apibūdinti įsivertinimo sampratą bei jo svarbą.
2. Aptarti pradinių klasių mokinių įsivertinimo gebėjimų ugdymo galimybes ir gaires remiantis moksline literatūra.
3. Ištirti įsivertinimo gebėjimų ugdymo galimybes kalbos ugdymo pamokose 1 klasėje
Tyrimo metodai: 1) Mokslinės literatūros analizė; 2) Veiklos tyrimas, taikant diagnostikai skirtų
užduočių, pusiau struktūruoto interviu ir refleksijos instrumentus; 3) Kokybinių duomenų analizė.
Tyrimo rezultatai: Rezultatai rodo geresnį mokinių įsivertinimo sampratos ir reikšmės supratimą
po ugdomųjų veiklų, nes daugiau mokinių įsivertinimo sampratą siejo su reikšmingais įsivertinimo
aspektais: darbo rezultatų stebėjimu ir išvada, jog jie atskleidžia tobulintinas sritis.
Išvados:
1. Įsivertinimas - procesas, kuriuo mokiniai reflektuoja savo mokymąsi ir atlikto darbo
rezultatus, siekdami juos pagerinti. Nuosekliai ugdant įsivertinimo sampratos suvokimą, pereinant prie
tikslų kėlimo bei rezultatų tobulinimo strategijų, įsivertinimas tampa neatsiejama jų mokymosi dalimi,
prisidedančia prie vidinės motyvacijos ir prasmingesnio mokymosi.
2. Įsivertinimo įgūdžiai gali ir turi būti ugdomi jau pradinėse klasėse. Juos ugdant svarbu
kurti mokymosi aplinką, kuri skatintų bendradarbiavimą ir aktyvų mokymąsi. Už įsivertinimo gebėjimų
ugdymą yra atsakingas klasės mokytojas, siekiantis atsakomybę už mokymąsi perduoti mokiniui.
3. Dauguma pirmos klasės mokinių įsivertinimą sieja su įsivertinimo tikslu – noru analizuoti
savo darbo rezultatus, taip pat ir su mažiau reikšmingais įsivertinimo aspektais: savarankiškai atliekamu
veiksmu, veiklų seka, metodais. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad po ugdomosios veiklos įvyko esminių
pokyčių. Daugiau mokinių pabrėžė didesnę įsivertinimo svarbą - akcentavo norą stebėti ne tik mokymosi
rezultatus, bet ir teigė, jog įsivertinimas jiems padeda sužinoti apie tobulintinas sritis.
Įvadas
Temos aktualumas. Mokinių vertinimo patirtis daro įtaką jų požiūriui į mokymąsi
(Papanthymou1 & Darra, 2023). Siekiant padėti mokiniams įprasminti savo mokymąsi, vis daugiau
kalbama apie mokėjimo mokytis kompetenciją ir savireguliacinio mokymosi ugdymą, gilinamasi į
įsivertinimo reikšmingumą ugdymosi procese. Visgi dabartinėje standartizuoto ugdymo (ang. stadards-
based education) eroje būtent mokinių įsivertinimas vienintelis žada pagerinti mokinių motyvaciją,
įsitraukimą ir mokymąsi (McMillan & Hearn, 2008). Įsivertinimas tai - kokybinis mokymosi proceso ir
galutinio rezultato vertinimas, kuris atliekamas remiantis iš anksto nustatytais...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!