Etiškas vadovavimas viešojo sektoriaus organizacijoje: Telšių rajono savivaldybės administracijos atvejis
TURINYS
ĮVADAS.............................................................................................................................................6
I. ETIŠKO VADOVAVIMO VIEŠOJO SEKTORIAUS ORGANIZACIJOJE TEORINIAI
ASPEKTAI.........................................................................................................................................8
1.1. Etiškos organizacijos kultūros formavimas viešajame sektoriuje...........................................8
1.1.1. Etiškos organizacijos kultūros samprata......................................................................9
1.1.2. Esminiai etiškos organizacijos kultūros elementai.....................................................11
1.1.3. Vadovo vaidmuo transformuojant neetišką organizacijos kultūrą..................................13
1.2. Etiško vadovavimo raiška viešojo sektoriaus organizacijoje................................................15
1.2.1. Etiško vadovavimo samprata ir bruožai.....................................................................15
1.2.2. Etiškas vadovavimas viešojo sektoriaus organizacijoje: naujausių mokslinių
tyrimų apžvalga 18
1.3. Etiško vadovavimo proceso institucionalizavimo modelis viešojo sektoriaus organizacijoje20
II. ETIŠKO VADOVAVIMO VIEŠOJO SEKTORIAUS ORGANIZACIJOJE TYRIMO
REZULTATAI.................................................................................................................................24
2.1. Tyrimo metodikos organizavimas ir pagrindimas.................................................................24
2.2. Etiško vadovavimo komponentų raiškos (praktikos) viešojo sektoriaus organizacijoje
teisinis pagrindimas..........................................................................................................................28
2.3. Etiško vadovavimo raiškos (praktikų) Telšių rajono savivaldybės administracijoje interviu
tyrimo rezultatai................................................................................................................................31
2.3.1. Informantų nuomonės apie etiškos viešojo sektoriaus organizacijos kultūros
formavimą.................................................................................................................................31
2.3.2. Informantų nuomonės apie etiško vadovavimo bruožus viešojo sektoriaus
organizacijoje............................................................................................................................34
2.3.3. Informantų nuomonės apie etiško vadovavimo komponentų raišką (praktikas) Telšių
rajono savivaldybės administracijoje................................................................................................36
IŠVADOS.........................................................................................................................................44
REKOMENDACIJOS......................................................................................................................45
LITERATŪRA.................................................................................................................................46
PRIEDAI..........................................................................................................................................48
ĮVADAS
Temos aktualumas. Visame pasaulyje viešojo sektoriaus organizacijos yra kritikos taikinys.
Priežastis visur yra ta pati – mokesčių mokėtojai reikalauja kokybiškų ir pigesnių viešųjų ir
administracinių paslaugų teikimo, reikalauja skaidraus ir atsakingo valdymo optimaliai užtikrinant
visų piliečių gyvenimiškus poreikius ir visuotinį interesą. Auga poreikis ne tik aukšto lygio
etiškumui, bet ir etiškam vadovavimui viešojo sektoriaus organizacijose. Lietuvoje šis piliečių noras
yra dar ryškesnis. Įvairūs skandalai dėl asmenų, dirbančių viešajame sektoriuje ir valstybės
tarnautojų neprofesionalumo, didėjantis suinteresuotųjų šalių nepasitikėjimas viešojo sektoriaus
organizacijų valdymu, skundai dėl prastos jų darbo ir veiklos kokybės, didina visuomenės
nepasitikėjimą ir nusivylimą viešojo sektoriaus organizacijų atliekamu darbu.
Rimti organizaciniai skandalai, kylantys daugiausia dėl korupcijos bei viešųjų ir privačiųjų interesų
konflikto, taip pat dėl dažnai pasitaikančio kyšininkavimo, favoritizmo, nepotizmo ir kitų
nusižengimų, kaip teigia Snellman (2015), išryškina poreikį ieškoti priemonių, galinčių padėti
užkirsti kelią nusižengimams ir neteisėtam elgesiui, skatinti etišką elgesį, atkurti visuomenės
pasitikėjimą ir padėti pasiekti etiškesnį organizacijų valdymo įgyvendinimą. Viešojo sektoriaus
organizacijų vadovai, priimdami etinius sprendimus piliečių, valstybės tarnautojų ir viešajame
sektoriuje dirbančiųjų vardu, neetiškai naudojasi valstybės valdžia ir ištekliais asmeniniams
tikslams pasiekti (Snellman, 2015). Todėl etiškas vadovavimas gali būti efektyvi prevencinė etikos
skatinimo ir didinimo priemonė viešajame sektoriuje, kadangi, kaip nurodo Petrulis (2018), iš
organizacijų vadovų tikimasi atitinkamų etiškos elgsenos pavyzdžių (reiklumas sau ir kitiems,
moralinių nuostatų laikymasis, vertybių puoselėjimo atžvilgiu).
Mokslinėje literatūroje (Petrulis ir kt., 2020; Norazamina, Azizah, Najihah, Suraya, 2018; Petrulis,
2019, 2018; Alshammari ir kt., 2015; Hassan, Wright, Yukl, 2014) plačiai pripažįstama, kad etiškas
vadovavimas turi ne vieną pastebimų stipriųjų pusių į kurias atsižvelgdamos viešojo sektoriaus
organizacijos, galėtų taikyti savo praktikoje ir veikloje. Apie teigiamą etiško vadovavimo viešajame
sektoriuje poveikį, plačiai savo moksliniame tyrime diskutuoja Alshammari. Almutairi, Thuwaini.
(2015), pabrėždami, kad etiškas vadovavimas, pirmiausiai naudingas viešajam sektoriui dėl
valstybės įtraukimo į tam tikrus visuomenės aspektus per įmonių (organizacijų) socialinę
atsakomybę. Nors etiškas elgesys viešajame sektoriuje yra pagrindinis veiksnys, užtikrinantis
efektyvų kokybiškų viešųjų paslaugų teikimą, o etiškas vadovavimas atlieka svarbų vaidmenį,
kuriant ir formuojant etišką organizacijos kultūrą, mokslinės literatūros (Barkhordari-Sharifabad,
Ashktorab, Atashzadeh-Shooride, 2017) analizė rodo, kad viešojo sektoriaus organizacijos gali
susidurti su ne viena etiško vadovavimo problema ir kliūtimi (etine, kultūrine ir vadybine).
Darbo problema gali būti išreiškiama probleminiu klausimu: kokia yra etiško vadovavimo
komponentų raiška (praktika) Lietuvos viešojo sektoriaus organizacijose ir kaip siejasi su etiškos
organizacijos kultūros formavimu?
Tyrimo naujumas. Tobulinant organizacijų etikos valdymą didėja susidomėjimas etiško
vadovavimo teorijų taikymu. Nors tendencija etiško vadovavimo svarbos konceptualizavimo
viešojo administravimo teorijoje ir praktikoje didėja, Lietuvos mokslininkų darbuose dėmesys
etiško vadovavimo ypatumams, tiek viešojo, tiek ir privačiojo sektoriaus organizacijose, išlieka
sąlyginai ribotas. Todėl mokslinėje...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!