TURINYS
ĮVADAS.....................................................................................................................................3
1. VARTOTOJŲ TEISIŲ GYNIMAS .....................................................................................5
1.1. Bendrosios nuostatos, istorinė raida.....................................................................................5
1.2. Vartotojų teisių gynimo institucijos ir organizacijos...........................................................9
1.3. Vartotojų teisių gynimas: praktiniai patarimai...................................................................10
1.3.1. Vartotojo veiksmai, nusipirkus nekokybišką maisto produktą.......................................10
1.3.2. Vartotojo veiksmai, nusipirkus nekokybišką gaminį......................................................11
1.3.3. Vartotojo veiksmai, gavus nekokybiškas paslaugas.......................................................13
1.3.4. Nesąžininga komercinė veikla........................................................................................14
1.3.5. Reklamos draudimai bei reikalavimai jai........................................................................17
1.3.6. Nesąžiningos sutarčių sąlygos.........................................................................................20
1.4. Vartotojų teisių gynimas: teismų praktika.........................................................................22
IŠVADOS.................................................................................................................................23
LITERATŪROS IR ŠALTINIAI ..........................................................................................25
PRIEDAI..................................................................................................................................27
ĮVADAS
Temos aktualumas. Vartotojų teisių gynimas yra viena iš svarbiausių valstybės
ekonominės ir socialinės politikos sričių. Tinkamas vartotojų teisių apsaugos lygis – viena iš
prielaidų sėkmingai įsilieti į Europos Sąjungos vieningą rinką. Šiandien Lietuvoje vertinamos ir
ginamos vartotojo teisės ir jų interesų atstovavimas įauga į mūsų kasdienybę.
Europos Sąjungoje vyksta laisvas prekių ir paslaugų judėjimas. Padidėjo prekių ir paslaugų
pasiūla, padažnėjo išvykos į užsienį, plinta prekyba internetu. Vis dažniau mūsų šalies piliečiai
prekes ir paslaugas perka ne tik Lietuvoje. Vis daugiau užsieniečių perka pas mus ar naudojasi
paslaugomis čia, Lietuvoje.
493 milijonai Europos vartotojų, sukuriantys 58 % Europos Sąjungos bendrojo vidaus
produkto, yra labai svarbi Europos ekonomikos varomoji jėga. Tam, kad ji galėtų visiškai
atsiskleisti, būtina sukurti dinamišką vidaus rinką.
Europos vidaus rinka, kuri galėtų būti didžiausia pasaulio mažmeninės prekybos rinka, šiuo
metu, deja, yra susiskaldžiusi ir nepakankamai išplėsta. Nepaisant tam tikros pažangos, elektroninė
prekyba – labai svarbus tarptautinės prekybos elementas – tebėra ribota. 2006 m. prekes arba
paslaugas internetu pirko 27 % interneto naudotojų, tačiau tik 6 % iš jų jas pirko iš užsienio įmonių.
Siekdama įveikti esamas problemas, Komisija paskelbė naująją 2007 – 2013 m. vartotojų
apsaugos strategiją, kuria siekiama:
reformuoti teisės aktus, reglamentuojančius vartotojų, ypač perkančių prekes arba paslaugas kitoje šalyje, teises;
tobulinti skundų nagrinėjimo procedūrą ir stiprinti kovą su sukčiavimu;
atidžiau prižiūrėti rinkas ir stebėti nacionalinę politiką;
įgyvendinti vartotojų informavimo ir švietimo politiką;
užtikrinti geresnę vartotojų apsaugą ES teisės aktais.
Europos vartotojų centrai Pasaulio vartotojų dieną (kovo 15 d.) ES šalyse surengė įvairių
informacinių renginių. Tuo pačiu metu Berlyne vyko konferencija elektroninės prekybos tema.
Visuose šiuose renginiuose buvo pabrėžiama, kaip skaitmeninės technologijos keičia visų mūsų
įpročius – tiek pirkėjų, tiek prekiautojų, tiek teisės aktų leidėjų.
Analizuojama tema yra svarbi tiek teoriniu, tiek praktiniu požiūriu, nes dažnas vartotojas yra
nusipirkęs netinkamą prekę, ar jam buvo suteikta nekokybiška paslauga, todėl kiekvienas vartotojas
turi žinoti teisinius bei praktinius tokio pobūdžio klausimus bei jų sprendimo galimybes ir būdus.
Darbo tikslas – išanalizuoti vartotojų teisių gynimą Lietuvoje.
Darbo objektas – vartotojų teisių apsauga.
Darbo uždaviniai:
1.Išanalizuoti vartotojų teisių gynimo pagrindines nuostatas bei įstatymus.
2.Įvardinti pagrindines vartotojų teisių gynimo institucijas ir jų kompetenciją.
3.Išanalizuoti kaip ginamos vartotojų teisės Lietuvoje, analizuojant atskirus vartotojo veiksmus.
4.Apibūdinti nesąžiningos komercinės veiklos kriterijus bei vartotojų teisių gynimą,
susijusį su nesąžiningu sutarčių sudarymu.
Darbo metodai: mokslinės literatūros analizė, teisės aktų, dokumentų analizė.
1. VARTOTOJŲ TEISIŲ GYNIMAS
1.1. Bendrosios nuostatos, istorinė raida
Vartotojų teisių apsaugos reguliavimo būtinybė Europoje iškilo 1970 metų viduryje. Iki 7
dešimtmečio Europoje civilinėje teisėje vyravo dispozityviškumo metodas ir šalių apsisprendimo
laisvė. Vėliau išaiškėjo, kad kai kurios šalys sutarčių sudarymo, vykdymo, ginčų procese atsiduria
nelygioje padėtyje lyginant su stambiais gamintojais arba tiekėjais. Dėl šių priežasčių iškilo
klausimas, ar į tokius santykius turi įsikišti valstybė ir kokiais metodais tai turi būti sureguliuota.
Buvo nutarta vartotojų apsaugos srityje į civilinį reguliavimą įterpti administracinį reguliavimo
metodą, nurodantį šalims kaip jos turi elgtis, preziumuojant, kad vartotojas yra silpnesnioji šalis.
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!