UŽSIENIO STUDENTŲ ADAPTACIJA LIETUVOS UNIVERSITETUOSE: MRU IR VILNIUS TECH ATVEJAI
Magistro baigiamasis darbas
TURINYS
ĮVADAS 3
PAVEIKSLAI 6
LENTELĖS 7
1. TARPKULTŪRINĖS ADAPTACIJOS SAMPRATA 8
1.1 Int
ernacionalizacija 11
1.2 Kult
ūrinės adaptacijos modeliai, etapai ir jų ypatumai 13
1.3 Vei
ksniai, turintys įtakos tarpkultūrinei adaptacijai 18
2. UŽSIENIO STUDENTŲ, STUDIJAVUSIŲ MRU IR VILNIUS TECH UNIVERSITETUOSE,
SOCIOKULTŪRINIŲ PATIRČIŲ TYRIMAS 27
2.1 Užsi
enio studentų sociokultūrinės patirtys gyvenant Lietuvoje 28
2.2. Užsienio studentų adaptacija skirtinguose universitetuose: MRU ir VILNIUS
TECH studentų
patirčių tarpusavio panašumų ir skirtumų analizė 39
IŠVADOS 47
REKOMENDACIJOS 49
LITERATŪRA 50
ANOTACIJA 58
ANNOTATION 59
SANTRAUKA 60
SUMMARY 62
PRIEDAI 64
ĮVADAS
Baigiamojo darbo temos aktualumas ir ištirtumas. Užsienio studentai, atvykę į
svetimos šalies universitetą, susiduria su kitokia švietimo sistema, aplinka, kultūra, o tuo pačiu ir
kitų kultūrų atstovais. Dėl kultūrinio šoko, užsienio studentai gali susidurti ir su fiziniais bei
psichologiniais sunkumais, jiems gali tapti sunku bendrauti ir prisitaikyti prie naujų kultūrų
(Marianne, Juan ir Bance, 2019). Siekdami išvengti iškylančių sunkumų ar bent sumažinti jų
poveikį, užsienio studentai kitoje šalyje turi prisitaikyti ir adaptuotis prie svetimų kultūrinių normų
bei vertybių. Tarptautinių studentų adaptacija yra procesas, kurio metu studentai susiduria su
skirtingomis kultūromis naujoje aplinkoje ir tuo pat metu turi susitvarkyti su savo kasdienėmis
užduotis, kad pasiektų komfortą, todėl adaptacijos proceso sklandumas priklauso nuo jų gebėjimo
suprasti, domėtis ir susitvarkyti su kultūriniais skirtumais (Malay, Otten ir Coelen, 2023).
Baigiamuoju magistro darbu ketinama ištirti, kokie veiksniai turi įtakos Lietuvoje studijuojančių
arba studijavusių užsienio piliečių gyvenimo kokybei, mokymuisi, laisvalaikiui.
Vienas iš pasaulinių aukštojo mokslo plėtros procesų yra universitetų internacionalizacija.
Aukštojo mokslo sistemos internacionalizavimas skatina tiek švietimo paslaugų sferos, tiek aukštųjų
mokyklų šalių ekonominės veiklos suaktyvėjimą (Gulicheva, Lisin, Osipova, & Khabdullin, 2017).
Iki pasaulį sukrėtusios COVID-19 pandemijos, studijų mainai kasmet buvo vis populiaresni.
Remiantis Švietimo mainų paramos fondo 2014-2022 metų duomenimis, Erasmus+ programose
dalyvaujančių studentų skaičius kasmet kilo, tačiau nuo 2019 metų, tai yra pandemijos pradžios,
pradėjo ženkliai mažėti ne tik į užsienio šalis išvykstančio Lietuvos jaunimo, bet ir į Lietuvą
atvykstančių užsienio studentų. Studentams siūlomos tarptautinių mainų programos yra įvairios
trukmės – nuo savaitę trunkančių vienkartinių Erasmus+ mainų iki 12 mėnesių trunkančių studijų
mainų. Pasitaiko, jog baigę studijas užsienio studentai susiranda darbą toje šalyje ir ten pasilieka
ilgesniam laikui. Todėl svarbu sužinoti, kaip pasauliniai įvykiai, tokie kaip COVID-19 pandemija ir
Rusijos karas Ukrainoje, paveikia universitetų internacionalizaciją, kokiomis sąlygomis užsienio
studentai yra priimami universitetuose, su kokiomis problemomis susiduria atvykę į svetimą šalį ir
kokį adaptacijos procesą turi praeiti, kad įsitvirtintų ir priprastų prie gyvenimo naujoje šalyje. Šis
tyrimas padės universiteto bendruomenei suvokti užsienio studentų gyvenimo kokybę Lietuvoje ir
atsiliepimus adaptuojantis lietuvių kultūroje, atrasti jų patiriamas problemas ir surasti sprendimus
joms išspręsti. Su šiuo tyrimu susiję mokslai yra psichologija ir sociologija.
Temos naujumas. Paskutiniai moksliniai darbai užsienio studentų adaptacijos Lietuvos
universitetuose temomis yra parašyti prieš daugiau nei dešimtmetį (Fadejeva, 2010; Kelpšaitė,
2010), tad tema bus ištirta, atsižvelgiant į aktualias ir niekad anksčiau nepasitaikiusias socialines ir
kultūrines aplinkybes, tokias kaip Covid-19 viruso pandemija ir Rusijos karas Ukrainoje. Atliekant
tyrimą siekiama sužinoti, kokie veiksniai turi įtakos užsienio studentų adaptacijos procesui
Lietuvoje, ar per dešimtmetį jie pasikeitė nuo anksčiau kitų mokslininkų išskirtų veiksnių. Taip pat
siekiama ištirti namų ilgesio įtaką užsienio studentų gyvenimo kokybei bei sociokultūrinių patirčių
Lietuvoje įtaką užsienio studentų nuomonei apie šią šalį.
Kultūrinės adaptacijos klausimais domimasi jau seniai, tad remiamasi ne tik naujausių
tyrimų duomenimis ir idėjomis, bet ir chrestomatinėmis teorijomis, kurias pripažįsta ir remiasi visi
šią temą nagrinėjantys mokslininkai, pavyzdžiui, M....
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!