MAGISTRO DARBAS
UGDYMO ETNOKULTŪRA MODELIAVIMAS
TURINYS
ĮVADAS...............................................................................................................................5
I. Ugdymo etnokultūra modeliavimo mokslinis pagrindimas...............................................8
1.1. Etniškumo ir tautinio tapatumo apibrėžtis........................................................8
1.1.1. Problemos apibūdinimas švietimo politikoje................................................8
1.1.2. Etninės kultūros ir tautinio tapatumo suvokimas.........................................13
1.1.3. Etninės kultūros ir tautinio tapatumo svarba vaikų ugdyme.......................17
II. Vaikų raidos imlieji periodai etninės kultūros ugdymo (si) kontekste..........................20
2.1. Ikimokyklinio amžiaus vaikų raidos ypatumai................................................20
2.2. Šeimos svarba vaikų etnokultūriniam ugdymui.............................................23
2.3. Ugdymo institucijos ir šeimos bendradarbiavimo galimybės
etnokultūros ugdymo procese...........................................................................................26
III. Etnokultūrinio ugdymo modeliavimo sėkmę lemiantys veiksniai..............................31
1.1. Aplinkos kūrimas.........................................................................................31
1.2. Bendruomenės telkimas.................................................................................34
1.3. Ugdymo modeliavimo būdai..........................................................................38
IV. Ikimokyklinio ugdymo įstaigos ugdymo etnokultūra praktinis modeliavimas...........43
4.1. Tyrimo metodologija.......................................................................................44
4.2. Etniškumo ir tautinio tapatumo raiška ugdymo įstaigos veikloje..................45
4.2.1. Etniškumo ir tautinio tapatumo raiška ugdymo įstaigos sukurtoje vizijoje,
programoje ir veiklos planuose..........................................................................................45
4.2.2. Ugdymo įstaigos etninės kultūros ir tautinio tapatumo ugdymo
pristatymas tėvams ir visuomenei.....................................................................................46
4.2.3. Etninės kultūros ir tautinio tapatumo atspindys vaikų ugdymo veiklose....48
4.3. Ikimokyklinio amžiaus vaikų ir šeimos bendradarbiavimas puoselėjant
etninę kultūrą ir ugdant tautinį tapatumą...........................................................................56
4.4. Etnokultūrinio ugdymo modeliavimo sėkmę lemiantys veiksniai.................60
4.4.1. Aplinkos kūrimas......................................................................................60
4.4.2. Bendruomenės telkimas..............................................................................64
4.4.3. Modeliavimo būdai...................................................................................65
IŠVADOS....................................................................................................................70
ŠALTINIŲ SĄRAŠAS.......................................................................................................72
SANTRAUKA (lietuvių kalba)..........................................................................................77
SANTRAUKA (anglų kalba).............................................................................................79
ĮVADAS
Temos aktualumas. Dar visai nesenai Lietuvos Tauta kurdama Lietuvos valstybę
įtvirtino savo siekius, vertybes, pagrindinius tikslus bei metodus atvirai, teisingai, darniai
pilietinei visuomenei ir teisinei valstybei sukurti. Tautos vertybės yra įvardintos Lietuvos
Konstitucijos preambulėje, iš kurių gimtoji kalba, raštas ir papročiai yra vienos
svarbiausių saugančių Tautos vientisumą ir išlikimą. Lietuvai tapus ES nare, etninės
kultūros pažinimas, tautos unikalumo suvokimas, gebėjimas etninę kultūrą pristatyti,
kaip išskirtinį mūsų tautos bruožą, įgyja dar didesnę prasmę ir reikšmę, todėl ugdymo
procese etnokultūrai turėtų būti skiriamas išskirtinis dėmesys.
Etninė kultūra yra tautos būties, išlikimo ir tvirtumo esmė, nacionalinės kultūros
pamatas. Etnokultūros ugdymas - šiuo metu viena iš aktualiausių temų, diskutuojant apie
dabartinę švietimo politikos padėtį. Bendrose ugdymo programose, nurodoma pagarba
gimtąjai kalbai, tautos kultūrai, tradicijomis, siekiama, kad vaikai suvoktų save kaip
atsakingą tautos narį, ugdytų toleranciją kitoms tautoms. Tačiau ugdymo įstaigose šie
siekiai neretai tampa tik programinėmis nuostatomis. Vaikai sunkiai suvokia savo tautos
istorijos, kultūros savitumą, lietuviškosios kultūrinės ir pilietinės tapatybės puoselėjimo
būtinybę. Ugdymo institucija yra tas bendravimo, emocinės patirties ir žinių bei įgūdžių
šaltinis, kuris ugdytiniui, jo šeimai padeda tobulėti, vystytis. Vienas iš ugdymo įstaigų
uždavinių yra plėsti šeimos etnines tradicijas, dorines elgesio normas, dvasingumą.
Šeimoje ir gimtojoje aplinkoje vaiko įgytą patirtį mokytojams tenka koreguoti, gilinti ir
plėsti. Kartu su žiniomis, fiziniu bei protiniu brendimu formuojasi vaiko elgesio normos,
pažiūros, tautinė savimonė.
Etnokultūrinis vaiko ugdymas pirmiausia prasideda šeimoje. Čia vaikas išmoksta
gimtosios kalbos, pradeda suvokti savo tautinę ir pilietinę priklausomybę, iš tėvų sužino
savo šeimos kilmę, jos tradicijas, per šeimą pradeda pažinti savo tautos kultūros ir
bendražmogiškas vertybes. Šiandien kinta tradiciniai šeimos bruožai, gyvenimo būdas.
Ugdymo procese šeima ir ugdymo įstaiga tapo lygiateisiais partneriais. Ugdymo įstaigos
ir šeimos bendradarbiavimas turi vykti siekiant bendro tikslo, kuris svarbus tautos
kultūros tradicijų puoselėjimui. Etnokultūros ugdymo procese, aktyviai
Lietuvių liaudies patarlė;
bendradarbiaujant ugdymo įataigai ir šeimai, kuriama tautiškai sąmoninga, iniciatyvi,
brandi, atsakinga bei kūrybinga bendruomenė.
Šiame darbe nagrinėjama etninės kultūros ir tautinio tapatumo samprata, bei jų
svarba lietuvių tautai. Taip pat atskleidžiamos lietuvių tautoje susiformavusias vertybės,
jų supratimas, kuris įtvirtintas ir Lietuvos Respublikos Konstitucijoje – svarbiausiame ir
pamatiniame visuomenės susitarimų įtvirtintamo dokumente. Šiame darbe, eksperimento
pagrindu - įgyvendintas ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymo etnokultūra projektas ir
parengtas ikimokyklinio amžiaus vaikų etnokultūrinio ugdymo modelis.
Temos ištirtumas. Etninės kultūros esmę ir sampratą nagrinėjo L. Klimka (1996,
2008, 2013), N. Vėlius (1997), M. Lukšienė (2000). Apie vaikų raidą ir šeimos svarbą
ugdant...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!