TĖVŲ, AUGINANČIŲ VAIKUS, TURINČIUS AUTIZMO SPEKTRO SUTRIKIMĄ, PSICHOSOCIALINIAI IŠŠŪKIAI
Magistro baigiamasis darbas
TURINYS
Magistro baigiamojo darbo santrauka........................................................................................3
Įvadas..............................................................................................................................................5
1 skyrius.TĖVŲ,AUGINANČIŲ VAIKUS,TURINČIUSAUTIZMO SPEKTRO
SUTRIKIMĄ, REAGAVIMO Į PSICHOSOCIALINIUS IŠŠŪKIUS YPATUMAI ..............9
1.1. Vaikų, turinčių autizmo spektro sutrikimą, psichosocialinė charakteristika.........................9
1.2. Tėvystės streso samprata.....................................................................................................13
1.3. Tėvystės streso modeliai.....................................................................................................14
1.4. Psichologiniai sunkumai, auginant autizmo spektro sutrikimą turintį vaiką......................19
1.5. Socialiniai sunkumai, auginant autizmo spektro sutrikimą turintį vaiką............................22
2 skyrius. TĖVYSTĖS STRESO IR JĮ LEMIANČIŲ VEIKSNIŲ TYRIMO
REZULTATAI IR JŲ ANALIZĖ...............................................................................................24
2.1. Tyrimo metodika ir organizavimas.................................................................................24
2.2. Tyrimo imtis....................................................................................................................25
2.3. Tyrimo instrumentas...........................................................................................................26
2.4. Tėvystės stresą lemiantys veiksniai.................................................................................28
2.4.1. Psichologiniai veiksniai...........................................................................................29
2.4.2. Socialiniai veiksniai.................................................................................................31
2.5. Tėvystės pasiekimų, pasitenkinimo tėvyste ir kontrolės įtakos vertinimas.....................32
2.5.1. Tėvystės pasiekimai.................................................................................................33
2.5.2. Pasitenkinimas tėvyste.............................................................................................34
2.5.3. Kontrolės stoka........................................................................................................35
2.6. Tėvystės streso sąsajos....................................................................................................37
2.6.1. Tėvystės streso subskalių sąsajos.............................................................................38
2.6.2. Tėvystės streso sąsajos su socialiniais – demografiniais veiksniais........................39
Diskusija........................................................................................................................................40
Išvados...........................................................................................................................................42
Rekomendacijos............................................................................................................................44
Literatūra......................................................................................................................................46
PRIEDAI.......................................................................................................................................53
Įvadas
Tyrimo aktualumas ir problema. Šeimos, auginančios autizmo spektro sutrikimą turintį
vaiką, susiduria su įvairiais iššūkiais, kurie prasideda vienais pirmųjų vaiko gyvenimo metų ir
trunka visą gyvenimą (Baixauli, Rosello, Berenguer, Mira ir Miranda, 2019). Autizmo spektro
sutrikimas yra vienas sudėtingiausių plataus spektro nespecifinių sutrikimų, kurį sukelia įvairūs
kenksmingi organiniai, biologiniai ir genetiniai veiksniai (Martin, 2014). Iki šiol nėra visiškai
ištirtos autizmo pasireiškimo priežastys. Nustatant autizmo spektro sutrikimą, jis dažnai
painiojamas su kitais sutrikimais (Mickevičienė, Perminas ir Šinkariova, 2009). Šeimos,
auginančios vaiką, turintį autizmo spektro sutrikimą, turi didesnę riziką ir dažniau susiduria su
fizinėmis ir psichologinėmis problemomis nei tėvai, auginantys vaiką su kitu sutrikimu
(Predescu ir Sipos, 2013). Tėvai, sužinoję apie savo vaiko išskirtinumą – sutrikimą, negalią,
neišvengiamai patiria stresą. Jie staiga turi prisitaikyti prie naujo savo vaidmens – išskirtinio
vaiko tėvai (Deater- Deckard ir Panneton, 2017). Autizmo spektro sutrikimą turintys vaikai
reikalauja daug tėvų dėmesio ir tai gali sustiprinti jų stresą (Gerstein, Crnic, Blacher ir Baker,
2009). Tėvai į žinią, kad jų vaikas turi autizmo spektro sutrikimą, reaguoja skirtingai. Net tiksliai
dar nežinodami, kokia bus vaiko negalia, tėvai jaučia bejėgiškumą, reaguoja neadekvačiai, patiria
pyktį, šoką ir kaltę, išgyvena gilaus liūdesio ir depresijos laikotarpius. Šias tėvų emocijas
sustiprina tai, kad gimęs kūdikis atrodo sveikas (Baixauli et al., 2019), o diagnozė paaiškėja vėliau.
Matonytė, Viduolienė ir Perminas (2015) teigia, kad vaiką supanti artimiausia aplinka,
šeimos nariai, ypač motina, turi įtakos jo raidai, sėkmingam prisitaikymui. Ši aplinka itin svarbi
ankstyvaisiais vaiko gyvenimo tarpsniais. Šeimos, auginančios autizmo spektro sutrikimą turintį
vaiką, palyginti su kitas negalias turinčių vaikų tėvais, patiria didesnį tėvystės stresą (Hayes ir
Watson, 2013), susiduria su depresija ir stipresniu nerimu (Ben-Sasson, Soto, Martinez-Pedraza
ir Carter). Tėvystės stresas stipriai susijęs su psichologine gerove (Martins, Stephen ir Fouche,
2013). Dažniau pastebimos tokios emocinės reakcijos, kaip pyktis ir priešiškumas aplinkai,
iracionali kaltė, frustracija, bejėgiškumas ir nusivylimas (Mickevičienė, Perminas ir Šinkariova,
2009), jaučiamas nuolatinis nuovargis (Weiss, Wingsiong ir Lunsky, 2014). Intensyvus tėvystės,
motinystės stresas yra svarbus rizikos veiksnys ne tik vaiko psichosocialinei raidai, bet ir visos
šeimos gerovei.
Ludlow, Skelly ir Rohleder (2014), Baixauli, et al., (2019), psichologinius ir socialinius
iššūkius įvardija kaip vienus dažniausiai patiriamų sunkumų, auginant autizmo spektro sutrikimą
turinčius vaikus. Pasak Baixauli et al., (2019) vaiko, turinčio autizmo spektro sutrikimą,
auginimas gali itin paveikti visą šeimos gyvenimą, su tėvyste ir motinyste susijusio streso lygį.
Tiriant psichologinius ir socialinius tėvystės iššūkius, magistro darbe siekiama atsakyti į
probleminius klausimus: su kokiais psichologiniais ir socialiniais tėvystės streso veiksniais
susiduria šeimos, auginančios autizmo spektro sutrikimą turinčius vaikus?; kaip skiriasi tėvų,
auginančių autizmo spektro sutrikimą turinčius vaikus, ir įprastos raidos, pasitenkinimo tėvyste,
kontrolės ir tėvystės pasiekimų rodikliai?
Tyrimo objektas – tėvų...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!