SPECIALIOSIOS PEDAGOGINĖS PAGALBOS TEIKIMO YPATUMAI MAŽOJE KAIMO MOKYKLOJE
Bakalauro baigiamasis darbas
SANTRAUKA
Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo ypatumai mažoje kaimo mokykloje
Labai svarbu, kad švietimo sistema būtų lanksti ir prieinama kiekvienam
besimokančiajam bei atitiktų šiuolaikinius mokymosi tikslus. Tai turi atitikti kiekvieno asmens
poreikius, kas verčia įgyvendinti ne tik atskirų švietimo sričių, bet ir visuotinius sisteminius
pokyčius.
Bakalauro darbe analizuojami specialiosios pedagoginės pagalbos, kuri teikiama
bendradarbiaujant su pedagogine psichologine tarnyba, teikimo ypatumai mažoje kaimo
mokykloje. Siekiama atskleisti, kaip ugdymo(si) proceso dalyviai vertina specialiosios
pedagoginės pagalbos teikimą.
Nagrinėjama tema itin aktuali tyrimo autorei, dirbančiai X mokykloje, Y savivaldybėje,
ir analizuojančiai specialiosios pagalbos teikimo situaciją X mažoje kaimo mokykloje bei
ugdymo kokybės užtikrinimą specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems vaikams.
Tyrimas atliktas taikant kokybinio tyrimo strategiją. Tokį pasirinkimą lėmė tyrimo
objekto ypatumas – teikiamos specialiosios pedagoginės pagalbos vertintojų įvairumas
(mokiniai, mokytojai, tėvai ir PPT specialistai). Duomenų rinkimui buvo naudojami iš anksto
numatyti interviu klausimai, tačiau interviu eigoje išlieka galimybė klausimus pateikti ne eilės
tvarka, užduoti papildomus klausimus. Toks metodas pasirinktas dėl to, kad būtų galima kuo
išsamiau sužinoti tėvų, vaikų, mokytojų ir PPT specialistų požiūrį į teikiamą pagalbą bei visų
dalyvių bendravimo reikšmę. Dėl kovo 16 d. Lietuvoje paskelbto karantino duomenys buvo
renkami telefonu ir naudojant ZOOM platformą.
X mokykloje specialiųjų ugdymosi poreikių turintys vaikai ugdomi bendrojo ugdymo
klasėse. Čia taip pat ugdomi vidutinių, didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių
turintys vaikai. Mokykloje ugdoma 20 mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių.
X mokykloje nuolat teikiama socialinio pedagogo pagalba. Taigi poreikis teikti specialiąją
pedagoginę pagalbą buvo ir yra labai didelis.
Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimas šioje mokykloje pradėtas organizuoti prieš
šešerius metus ir tai daroma kryptingai. Išskirtinumas tas, kad iki tol, kol buvo pradėta teikti
specialioji pedagoginė pagalba, mokykloje dirbo tik vienas pagalbos mokiniui specialistas –
socialinis pedagogas. Pateiksiu ugdymo dalyvių vertinimus, kaip teikiama specialioji pagalba
mažoje kaimo mokykloje.
TURINYS
SANTRAUKA 3
ĮVADAS 5
1 skyrius. SPECIALIOSIOS PEDAGOGINĖS PAGALBOS TEIKIMAS MOKYKLOSE .10
1.1. Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo modeliai ir strategijos 10
1.2. Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimą reglamentuojantys teisiniai dokumentai
14
1.3. Teikiamos pagalbos kokybė ir prieinamumas Lietuvos mokyklose 20
2 skyrius. SPECIALIOSIOS PEDAGOGINĖS PAGALBOS TEIKIMO YPATUMAI
MAŽOJE KAIMO MOKYKLOJE 28
2.1. Tyrimo metodika ir organizavimas 28
2.2. Tyrimo dalyviai ir mokyklos charakteristika 29
2.2.1. Mokykloje teikiamą specialiąją pedagoginę pagalbą reglamentuojančių dokumentų
analizė ir pagalbos organizavimas 30
2.2.2. Specialiosios pedagoginės pagalbos organizavimo ir teikimo X mokykloje modelis..32
2.2.3. Specialiųjų ugdymosi poreikių turintys mokiniai ir švietimo pagalbos poreikis 32
2.3. Tyrimo rezultatų analizė 34
2.3.1. Specialioji pedagoginė pagalba tėvų požiūriu 34
2.3.2. Specialioji pedagoginė pagalba mokinių požiūriu 37
2.3.3. Tyrėjo refleksija apie specialiosios pedagoginės pagalbos teikimą mažoje X kaimo
mokykloje 39
IŠVADOS 42
LITERATŪROS SĄRAŠAS 43
SUMMARY 46
PRIEDAI 47
ĮVADAS
Mokslinė problema ir tyrimo aktualumas. XXI amžius – sparčios įvairių žmogaus
gyvenimo sričių kaitos, naujų ekonominių, socialinių ir aplinkos įtampų, krizių, iššūkių amžius.
Kintantis požiūris į šalies poreikius ir ateities vizija atsiskleidžia svarbiausiuose dviejuose
dokumentuose – Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme ir Lietuvos pažangos strategijoje
„Lietuva 2030“. Minėtos strategijos yra vieni iš pagrindinių švietimo tikslų šaltinių (2012).
Šiuo metu švietimo sistemoje kyla ir unikalūs nacionaliniai, su jos raidos ypatumais ir
valstybės tikslais susiję uždaviniai. Tokius tikslus ir uždavinius sprendžia visos modernios
valstybės. Lietuva, orientuodamasi į Europos Sąjungos švietimo politiką, bando pereiti prie
sisteminio ugdymo modulio, raginančio į vaiko ugdymą žvelgti holistiniu požiūriu (2019).
Labai svarbu, kad švietimo sistema būtų lanksti ir prieinama kiekvienam
besimokančiajam ir atitiktų šiuolaikinius mokymosi tikslus. Tai turi atitikti kiekvieno asmens
poreikius, kas verčia...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!