SKATINIMO PRIEMONIŲ TAIKYMAS UGDANT PRIEŠMOKYKLINIO AMŽIAUS
VAIKUS, TURINČIUS ELGESIO SUNKUMŲ
TURINYS
Lentelių sąršas 3
Paveikslų sąrašas 4
Terminų ir sąvokų žodynas 5
Santrauka 7
Summary 8
Įvadas 9
1. SKATINIMO PRIEMONIŲ TAIKYMAS UGDANT PRIEŠMOKYKLINIO AMŽIAUS
VAIKUS, TURINČIUS ELGESIO SUNKUMŲ TEORINĖ ANALIZĖ 11
1.1. Elgesio sunkumų raiška priešmokykliniame amžiuje 11
1.2. Priešmokyklinio amžiaus vaikų netinkamo elgesio valdymo strategijos 15
1.3. Pozityvaus skatinimo svarba priešmokykliniame amžiuje 18
1.4 Pozityvus skatinimas priešmokyklinio amžiaus vaikų šeimose 21
2. SKATINIMO PRIEMONIŲ TAIKYMAS UGDANT PRIEŠMOKYKLINIO AMŽIAUS 25
VAIKUS, TURINČIUS ELGESIO SUNKUMŲ TYRIMO METODOLOGIJA 25
2.1 Tyrimo metodikos apžvalga 25
3. SKATINIMO PRIEMONIŲ TAIKYMAS UGDANT PRIEŠMOKYKLINIO AMŽIAUS
VAIKUS TURINČIUS ELGESIO SUNKUMŲ TYRIMO ANALIZĖ 28
3.1. Priešmokyklinio amžiaus vaikus, turinčius elgesio sunkumų ugdančių mokytojų interviu
duomenų analizė 28
3.2. Priešmokyklinio amžiaus vaikų, turinčių elgesio sunkumų tėvų interviu duomenų analizė
36
3.3. Pedagogų ir tėvų tyrimų duomenų rezultatų palyginimas 47
Išvados ir pasiūlymai 49
Literatūros sąrašas 51
Įvadas
Temos aktualumas. Pastaruoju metu vis dažniau tiek užsienio, tiek lietuvių mokslininkų
(Barkauskienė, Zacharevičienė, 2019; Ogundele, 2018; Gleason, Goldson and Yogman, 2016;
Pourhossein et al., 2015; Breidokienė ir Ignatovičienė, 2015; Biliūnienė ir Miltenienė, 2013)
akcentuoja įvairaus amžiaus vaikų elgesio sunkumų atvejų dažnėjimo tendencijas.
Tuo tarpu mokslinės literatūros, kurioje būtų nagrinėjamos būtent priešmokyklinio
amžiaus vaikų grupės elgesio sunkumų tendencijos, nėra daug. Tik gana retais atvejais,
pavieniuose darbuose gvildenant šią temą (Stankevičiūtė, Slušnienė, 2019; Bulošė, Valaitienė,
2019; Miller, Bonahue and Kemple, 2017) išskiriama priešmokyklinio amžiaus vaikų grupė.
Stankevičiūtė ir Slušnienė (2019) aprašo pedagogų ir tėvų bendradarbiavimą teikiant
priešmokyklinio amžiaus vaikui, turinčiam elgesio ir/ ar emocijų sutrikimų, pagalbą ugdymo
procese. Bulošė ir Valaitienė, A. (2019) pristato patyčių tarp priešmokyklinio amžiaus vaikų
mažinimo galimybes žaidybine veikla. Miller, Bonahue & Kemple (2017), pristato
priešmokyklinio amžiaus vaikų elgesio sutrikimų raišką ir tokiems vaikams būdingą elgesį bei
akcentuoja savalaikės reakcijos į netinkamą vaikų elgesį ir jo valdymo strategijų reikšmę.
Kadangi elgesio sunkumus priešmokykliniame amžiuje apibrėžti gana sudėtinga: visi
vaikai tam tikrais amžiaus tarpsniais patiria elgesio ar emocijų sunkumų, tačiau toli gražu ne visi
jie apibūdinami kaip elgesio sutrikimų turintys vaikai (Stankevičiūtė ir Slušnienė, 2019).
Atsižvelgiant į tai, tikėtina, priešmokyklinio amžiaus vaikų grupė mokslininkų darbuose
išskiriama retais atvejais. Kai kurie mokslininkai (Stankevičiūtė ir Slušnienė, 2019; Barkauskienė
ir Zacharevičienė, 2019; Ogundele, 2018; Gleason, Goldson and Yogman, 2016; Kruizinga, 2015;
Breidokienė ir Ignatovičienė, 2015; Biliūnienė ir Miltenienė, 2013 ir kt.) tokius vaikus vadina
tiesiog „sunkiais“ arba „sunkiai auklėjamais“.
Tokiems vaikams būdingi mokymosi sunkumai, menki socialiniai įgūdžiai, žemas
frustracijos toleravimas, tarpasmeninių santykių sunkumai, depresijos simptomai, hiperaktyvumas,
savireguliacijos sutrikimai, agresyvumas. Visi šie ir daugybė kitų priešmokyklinio amžiaus vaikų
elgesio sunkumai apsunkina jų socializacijos visuomenėje procesą (Kavolius ir Klumbienė, 2010).
Visuomenės raidoje susiformavo daug įvairių pedagoginio poveikio priemonių netinkamo
vaikų elgesio valdymui. Jei anksčiau vaikų elgesio valdymas labiau rėmėsi drausminimu, tai
šiandien visame pasaulyje vis dažniau taikoma šiuo metu viena populiariausių modernizuoto
netinkamo vaikų elgesio valdymo strategija, t. y. skatinimo būdu pagrįsta strategija. Remiantis
Barkauskiene ir Zacharevičiene (2019), Kuraite-Žičke (2015), Dapkevičiene (2015), Breidokiene
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!