REFERATAS
Reabilitacijos ir normalizacijos problema, esant autizmo sutrikimui
Turinys
Įvadas 3
1. Autizmo samprata 4
2. Reabilitacijos problema 6
3. Autistų vaikų elgesio korekcijos būdai 8
4. Normalizacijos problema 11
5. Pasiūlymai Lietuvoje, remiantis užsienio šalių patirtimi 14
Išvados 17
Literatūros sąrašas 18
Įvadas
Šiuolaikinių žmonijos pasiekimų ekonomikos, mokslo, technikos, technologijų, kultūros,
socialinėje srityse įtakotas pradėjo ypatingai keistis, intensyvėti, modernėti, visuomenės gyvenimas, jo
tempas, ypatumai. Tai atitinkamai įtakoja asmenybės raidos sutrikimų atsiradimą, paplitimą. Vienas
tokių sutrikimų – autizmo sindromas.
Prancūzų gydytojas savo knygoje “Laukinis Aveyron’o berniukas” (1799) vienas iš
pirmųjų aprašė berniuką, kuris pagal šiuolaikinius autizmo sutrikimo požymius turėjo autizmo
sutrikimą. Knyga buvo išleista 1801 metais ir iki šiol laikoma viena pirmųjų knygų, kurioje
kalbama apie surikusio intelekto vaikus (Ivoškuvienė R., Balčiūnaitė J., 2002).
Lietuvoje apie autizmą pradėta kalbėti prieš 8-9 metus (Ivoškuvienė R., Balčiūnaitė J.,
2002). Lietuviškos literatūros šia tema taip pat nėra itin gausu, nors nemažai mokslininkų yra rašę
autizmo tema (R. Ivoškuvienė, J. Balčiūnaitė, A. R. Ambrukaitienė ir kt). Augantis autizmo
paplitimas, visuomenės poreikis žinoti kuo daugiau apie šį sutrikimą skatina plačiau domėtis šiuo
sutrikimu ir su juo susijusiomis problemomis.
Lietuvoje kaip ir visame pasaulyje kyla reabilitacijos problema. Laiku nediagnozavus ir
nesuteikus kvalifikuotos, adekvačios pagalbos, didelė dalis tokių vaikų socialiai nesiadaptuoja ir
nepasiduoda mokymui. Tačiau savalaikio korekcinio darbo dėka galima sumažinti autistines
tendencijas ir palaipsniui įvesti vaiką į sociumą (www.vdu.lt/ssc/?sritis=tyrimai&id=2002-marozas-
saulius - 7k).Visgi nėra tokio gydymo metodo, kuris padėtų kiekvienam autistui. Tačiau vaikai autistai
gali vystytis ir tobulėti. Specialiosios mokymo terapijos ir elgesio terapija laikomos veiksmingiausia
pagalba vaikui, turinčiam autizmo sindromą (Mikulėnaitė, L., Ulevičiūtė, R., 2004).
Kalbant apie autizmą reiktų pabrėžti ne tik kylančias reabilitacijos problemas, tačiau ir
normalizacijos problemą ją siejant su autistų socializacija bei integracija. Gyventi su autizmu nėra
lengva, nes tai liečia ne tik pačius vaikus, bet ir jų tėvus. Tėvai, kaip ir jų vaikai yra stigmatizuojami
visuomenėje. Apskritai vaikai, turintys autizmo sutrikimą susiduria su sunkumais kalbant gyvenimo
sąlygų gerinimo aspektu. Lietuvoje yra pakankamai daug nuveikta teisinėje sferoje, tačiau mažiau
praktinėje. Todėl šio darbo tikslas - atskleisti realibilitacijos ir normalizacijos esant autizmui problemas.
Galima būtų išskirti tokius šio darbo uždavinius:
Atskleisti visuomenės požiūrį į autizmą
Pateikti pasiūlymų, ką, galima būtų daryti Lietuvoje autistų gyvenimo gerinimo
sąlygų aspektu, remiantis užsienio valstybių patyrimu.
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!