Adler, Žalias raidos vadovėlis
Individualiosios psichologijos pradininkas. Šis pavadinimas reiškia vieningos, nedalomos
asmenybės psichologiją. Adleriui ši samprata reiškė, kad tai, kaip vystosi asmenybė, yra
unikalu ir kūrybiška. Jis pabrėžia, kad individas elgiasi kaip visuma, kurioje mintys, jausmai,
veiksmai, svajonės, prisiminimai ir fiziologija eina išvien. Asmuo - sistema, kurios visuma
yra didesnė ir skiriasi nuo jos dalių visumos. Taigi reikia žiūrėti į visumą, o ne į pavienes
asmenybės dalis.
Svarbiausia sąvoka - bendruomeniškumo jausmas (socialinis interesas). Kiekvienas
žmogus pasižymi gebėjimu išvystyti tarpusavio ryšio jausmą su kitais ir išmokti harmoningai
gyventi bendruomenėje. Adleris nemato konflikto tarp individo ir visuomenės, asmeninio
intereso ir socialinio intereso. Kuo labiau išsivysčiusi asmenybė, tuo geriau sugeba bendrauti
su kitais, didesnės galimybės mokytis iš kitų, tobulėti. Tarpusavio ryšiai svarbūs ne tik dėl
gyvenimo kartu, bet ir kiekvi eno asmens individualiam vystymuisi. Nesutarė su Freud dėl šių
pažiūrų. Adler - kiekvienas žmogus turi įgimtą poreikį patirti bendrumo jausmą.
Asmenybės vystymasis. Tikėjo individo kuriamąja galia, jo laisve pasirinkti ir keisti
gyvenimo kryptį. Procesas prasideda kūdikystėje, kai, vaikas susiduria su kasdienėmis
užduotimis ir pradeda įsisąvinti nepakankamumo jausmus, ypač kai lygina save su vyresniais.
Dėl to vaikas patiria nevisavertiškumo jausmus. Tai yra nprmali reakciją į suvokimą, kad
negali funkcionuoti taip, kaip tau norisi. Šis jausmas tampa motyvacija siekti “pliusinės
situacijos” ir troškimas išvengti šio jausmo motyvuoja individą judėti link galutinio tikslo.
Pasak Adler, pirmieji penkeri metai suformuoja asmenybės pagrindus. Per juos
susiformuoja gyvenimo tikslas ir stilius. Jie dažniausiai būna neįsisąmoninti. Taigi kiekvieno
žmogaus elgesys tikslingas. Galutinis tikslas - išgalvotas kūrinys, link kurio veda motyvuotas
troškimas išvengti nevisavertiškumo jausmo. Jis atspindi subjektyvų ir išgalvotą požiūrį į
ateitį, bet juo vadovaujamės dabartyje. Ypač svarbūs ryšiai su motina ankstyvojo
bendruomeniškumo jausmui vystyti. Jei vaikas turės teigiamą pagrindą, išsiugdys gebėjimą
susitvarkyti su trimis gyvenimo užduotimis: darbu, bendruomene, meile. Tačiau, jei negaus
palaikymo ir padrąsinimo, didės jo nevisavertiškumo jausmas. Tuomet gali įsisąmoninti
galutinį tikslą kaip to jausmo kompensaciją. Tad užuot tobulėjęs ir įveikęs sunkumus, jis
stengsis kompensuoti nevisavertiškumo jausmą, vengs išbandymų. Tuomet galutinis tikslas
tampa egocentriškas, bevertis.
Gyvenimo stilius. Remdamasis stiliumi asmuo priima arba atmeta tris gyvenimo uždavinius
ir stengiasi realizuoti įsivaizduojamą galutinį tikslą.
Nevisavertiškumo jausmų raidą skatinantys veiksniai:
● Negalia. Kitų rūpestus dėl negalios, gali lemti tai, jog jie iš visų tikėsis pagalbos,
norės būti dėmesio centre, lauks rūpesčio. Todėl gali niekuomet neišbandyti savo
pajėgumų. Taip pat jie gali jaustis našta kitiems ir kitų gailestis ar panieka gali
pakenkti jų savivertei.
● Šeima. Sunkumus gali sukelti dviejų tipų elgsena: lepinimas arba nesirūpinimas.
Lepinami vaikai nori būti dėmesio centre ir tikisi, kad kiti patenkis jų užgaidas. Jie
pripratę imti dažniau negu duoti ir patys neišmoko susidoroti su iškylančiom
problemom. Dėl to jie yra priklausomi nuo kitų, nemoka susidoroti su gyvenimo
sunkumais. Reikalauja dėmesio ir pagalbos iš kitų keliais būdais: agresyvymu
(vadovavimas, komandavimas), silpnumu (baikštumas, drovumas), pozityvumu
(žavesys), negatyvumu (pyktis). Užaugęs lepūnėlis kitų nepagalbą interpretuoja kaip į
jį nukreiptą agresiją. Tie, kuriais nesirūpino, nežino, ką reiškia teigiamas ryšys su kitu
žmogumi, todėl dažnai jaučiasi izoliuoti ir įtarūs, kai susiduria su sunkumais, juos
padidina ir nuvertina savo gebėjimus. Jie mano, kad turi teisę į ypatingą atjautą ir
kompensaciją, todėl nori, kad su jais elgtųsi gerai, bet jie to paties nedaro. Suaugę turi
panašių lūkesčių kaip ir lepūnėliai: lepūnėliai tikisi, kad lepinimas tęsis, o kiti
reikalauja lepinimo kaip kompensacijos. Abu jaučia teisę į viską, bet...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!