PROTESTO AKCIJŲ RAIŠKA SOCIALINĖSE MEDIJOSE: „NEISIU Į PREKYBOS CENTRĄ 3 DIENAS“ ATVEJIS
Magistro baigiamasis darbas
TURINYS
SANTRAUKA...........................................................................................................................................3
SUMMARY...............................................................................................................................................4
ĮVADAS.....................................................................................................................................................5
1. SOCIALINIŲ JUDĖJIMŲ SAMPRATA............................................................................................10
1.1 Socialinių judėjimų sampratos kaita...................................................................................10
1.2 Naujieji socialiniai judėjimai..............................................................................................15
1.3 Tradicinių ir naujųjų socialinių judėjimų palyginimas.......................................................16
2. SOCIALINIAI JUDĖJIMAI TINKLAVEIKOS VISUOMENĖJE....................................................18
2.1 Tinklaveikos visuomenės samprata....................................................................................18
2.2 Tinklaveikos visuomenę formuojantys veiksniai................................................................20
2.3 Bendruomeniškumo ir dalyvavimo kaita tinklaveikos visuomenėje..................................21
2.4 Tinklaveikos visuomenės kritika........................................................................................23
3. PROTESTO AKCIJŲ KOMUNIKACIJA SOCIALINĖSE MEDIJOSE............................................25
3.1 Pilietinio dalyvavimo samprata...........................................................................................25
3.2 Protesto samprata ir formos................................................................................................27
3.3 Protesto komunikacijos modelis.........................................................................................29
3.4 Socialinių medijų vaidmuo protesto akcijoms....................................................................31
4. PROTESTO AKCIJOS „NEISIU Į PREKYBOS CENTRĄ 3 DIENAS“ ATVEJO ANALIZĖ........35
4.1 Tyrimo metodologijos pasirinkimas....................................................................................35
4.2„ Neisiu į prekybos centrą 3 dienas“ atvejis ir jo kontekstas...............................................40
4.3 Protesto akcijos socialiniame tinkle Facebook turinio analizė...........................................41
4.5 Protesto akcijos internetinių portalų turinio analizė...........................................................52
4.6 Piliečių dalyvavimo perspektyvos socialinėse medijose.....................................................60
IŠVADOS.................................................................................................................................................65
LITERATŪROS IR ŠALTINIŲ SĄRAŠAS...........................................................................................67
PRIEDAI..................................................................................................................................................72
ĮVADAS
Temos aktualumas. Nuo 2015 metų sausio 1 dienos lietuvišką valiutą pakeitė euras. Dar
prieš šį ekonomikos pokytį spėliota, kaip tai paveiks lietuvių gyvenimą. Vyriausybė ir ekonomikos
specialistai žadėjo, kad įvedus eurą prekės ir paslaugos Lietuvoje nebrangs, tačiau šie pažadai
neišsipildė: žiniasklaidoje pradėta vis dažniau diskutuoti apie kylančias kainas. Dar didesnio
atgarsio ši tema susilaukė tuomet, kai apie brangstantį gyvenimą pradėjo kalbėti visuomenėje gerai
žinomi veikėjai. Tai paskatino socialiniame tinkle Facebook sukurti grupę „Neisiu į prekybos centrą
3 dienas!!! Gegužės 10–12 d.“, raginančią boikotuoti lietuviškus prekybos centrus ir kelti protestus.
Į šią grupę per naktį prisijungė daugiau kaip 50 tūkst. žmonių ir sekėjų skaičius išaugo iki 91 tūkst.
narių. Panašiu metu socialiniame tinkle Facebook buvo sukurta ir Lietuvoje išplitusi akcija
„Nesėdėsiu, neburbėsiu, o kažką darysiu“, kurios aktyvistai gegužės 14 dieną paskelbė pilietinio
pasipriešinimo diena ir vykdė mitingus prieš kainas bei politinius sprendimus. Tokios pilietinės
akcijos pavyzdys paskatino dar vienos socialinio tinklo Facebook grupės „Gyvenimas per brangus“
susikūrimą, kuris šiuo metu susitelkęs į kitas socialines problemas – nepasitenkinimą naujuoju darbo kodeksu.
Kintančios medijuotos komunikacijos sąlygos socialinių judėjimų galimybes pakeitė ir
kitose pasaulio valstybėse. Panašią situaciją Vakaruose atspindi socialinis judėjimas „Occupy Wall
Street“ (liet. „Okupuok Volstrytą“), kurio dalyviai pasisakė prieš ekonominę ir socialinę neteisybę,
godumą ir korupciją. Šis atvejis susilaukė didelio ažiotažo ir yra vertinamas kaip demokratinio
solidarumo pavyzdys, kurio metu kolektyvinis veiksmas vykdytas, atsisakant pirkti tam tikrų
valstybių, okupuojančių kitų šalių teritorijas, prekes. Minėtas judėjimas paskatino aktyvistus burtis
ir į kitus šiuo metu populiarius bei svarbius socialinius judėjimus, pvz., „Black Lives Matter“, kuris
pasisako už juodaodžių JAV gyventojų teises. Tuo tarpu Rytuose garsėja tokie socialiniai judėjimai
kaip „Femen“ (Ukraina) ir „Pussy Riot“ (Rusija), kurios naudodamosios socialinėmis medijomis,
viešąją komunikaciją nukreipia prieš netinkamai vykdomą politiką, socialines bei globalines
problemas. Tokių pilietinių akcijų ir visuomeninių judėjimų kūrimasis yra puikus pavyzdys,
iliustruojantis pasikeitusias visuomeninio dalyvavimo galimybes, kurias įgalino naujųjų medijų
atsiradimas ir socialinių tinklų kūrimasis.
Socialinių judėjimų raiška virtualioje erdvėje parodo, kad socialinės medijos šiais laikais
yra pagrindinis informacijos ir komunikacijos šaltinis, padedantis jungtis į grupes, siekti bendrų
tikslų ir dalintis informacija. Tai sąlygoja, jog tradicines vietines bendruomenes pakeičia
internetinės globalios socialinių tinklalapių bendruomenės (Segerberg, Bennett, 2011). Socialinio
tinklo Facebook grupės „Neisiu į prekybos centrą 3 dienas“ viešosios komunikacijos analizė aktuali
dėl kelių aspektų. Visų pirma, tai nauja ir dar besikurianti protestų forma, kuri ypač svarbi tokioje
valstybėje kaip Lietuva, kur piliečių aktyvumas yra itin žemas (žr. Imbrasaitė 2011). Taip pat, kaip
teigia internetinę kultūrą analizavęs A. Keen (2008), konkrečių medijų naudojimas ir įvairių
žiniasklaidos tekstų interpretavimas yra svarbus konstruojant kultūrinį identitetą bei visuomenės
bendrumo jausmą. Todėl šių visuomeninių...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!