MAGISTRO BAIGIAMASIS DARBAS
PRIVATUMO POLITIKOS INFORMACIJOS PATEIKIMO FORMATŲ POVEIKIS VARTOTOJŲ APSISPRENDIMUI ĮSIDIEGTI MOBILIĄSIAS APLIKACIJAS
TURINYS
LENTELIŲ SĄRAŠAS 7
PAVEIKSLŲ SĄRAŠAS 8
ĮVADAS 9
1. PRIVATUMO POLITIKOS INFORMACIJOS PATEIKIMO FORMATŲ POVEIKIO
VARTOTOJŲ APSISPRENDIMUI ĮSIDIEGTI MOBILIĄSIAS APLIKACIJAS TEORINIAI
ASPEKTAI 12
1 . 1. Privatumo politikos tikslai ir duomenų apsaugos principai 12
1.2. Mobiliųjų aplikacijų kategorijos ir jų vertės, leidimai, sukeliantys didžiausią vartotojų
rizikos suvokimą 14
1.3. Požiūrį į aplikacijas lemiantys veiksniai veikiantys ketinimą įsidiegti aplikacijas 16
1.4. Vartotojų noras pateikti informaciją, privatumo politikos informacijos komunikavimo ir
vizualizavimo įtaka, veikianti ketinimą įsidiegti aplikacijas 20
1.5. Vartotojų ketinimą įsidiegti mobiliąsias aplikacijas aiškinantys modeliai 24
2. KETINIMO ĮSIDIEGTI APLIKACIJAS TYRIMO METODIKA 28
2.1. Empirinio tyrimo tikslas, uždaviniai, modelis ir hipotezės 28
2.2. Tyrimo metodai, instrumentai ir eiga 31
3. TYRIMO REZULTATŲ ANALIZĖ IR APTARIMAS 37
3.1.Tyrimo rezultatų analizė 37
3.2. Tyrimo hipotezių tikrinimas 39
3.3. Pagrindinių situacijose naudotų manipuliacijos faktorių tarpusavio ryšių analizė 44
3.4. Tyrimo ribotumai 48
IŠVADOS IR PASIŪLYMAI 50
LITERATŪROS IR ŠALTINIŲ SĄRAŠAS 53
PRIEDAI 64
ĮVADAS
„Statista“ (2019) duomenimis, nuo 2015 iki 2022 pastebimas ir prognozuojamas vis augantis
išmaniųjų telefonų naudojimas Lietuvoje (Statista, 2019). Be to, analizuojant 2016 – 2019 metų
„Google Play“mobiliųjųaplikacijųparduotuvėsduomenis,pastebimas bendras
mobiliųjųaplikacijų parsisiuntimų skaičiaus vienetais augimas iki 84.3 mlrd. pasauliniu
mastu (Statista, 2020). Didėjant bendram mobiliųjų aplikacijų parsisiuntimo skaičiui, lygiagrečiai
auga aplikacijų kūrėjų konkurencinio pranašumo paieškos. Norint užtikrinti pasitikėjimą aplikacijomis,
duomenų apsauga ir jos užtikrinimas tampa tai įrodančiu rodikliu. Tai ypač svarbu daugeliui verslų,
kurie savo veiklą plėtoja per mobiliąsias aplikacijas. Pasak Chin, Felt, Sekar ir Wagner (2012),
išmaniųjų įrenginių vartotojai, atsižvelgiant į duomenų apsaugos suvokimą, yra labiau susirūpinę
išmaniojo telefono privatumo politikos ir duomenų apsaugos užtikrinimu lyginant su nešiojamais
kompiuteriais. Ypač, kai mobiliųjų aplikacijų pagalba yra fiksuojamas ir perduodamas asmens
atvaizdas, skenuojami biometriniai duomenys ar kitais būdais renkama jautrių asmens duomenų
kategorijai priskiriama informacija. Todėl vartotojui, nesusidūrusiam su teisinėmis sąvokomis,
privatumo politikos nuostatų išdėstymas bei įvairių leidimų tvarkyti asmens duomenis prašymas, gali
sukelti tam tikrą suvokiamą riziką dėl savo duomenų apsaugos. Be to, ne visose šalyse yra vienodai
suvokiama ir užtikrinama privatumo politika (Gu, Xu. C., Xu, Zhang ir Ling, 2016; Wang ir Lin,
2016), todėl moksliniuose tyrimuose yra pateikiami įvairiapusiai apibendrinimai ir išvados. Anksčiau
atliktuose tyrimuose, siejamuose su privatumo politika, nagrinėjamos: pasitikėjimo ir privatumo
užtikrinimo tarpusavio sąveikos (Nikkhah, Balapour ir Sabherwal, 2018; Wu, Huang, Yen ir Popova,
2012); suvokiama privatumo politikos leidimų kontrolė (Chang, Wong, Libaque-Saenz ir Lee, 2018);
privatumo politikos neapibrėžtumas (Aleem, Cavusoglu ir Benbasat, 2017); mobiliųjų aplikacijų
sistemos, informacijos pateikimo ir paslaugų kokybės įtaka vartotojų suvokiamai privatumo politikos
rizikai ir pasitikėjimui aplikacija (Wang ir Lin, 2016); privatumo politikos užtikrinimas ir informacijos
nutekinimo grėsmės lyginant mobiliąsias aplikacijas ir internetinius tinklapius (Papadopoulos, E.,
Diamantaris, Papadopoulos, Petsas, Ioannidis ir Markatos, 2017); teisinis privatumo politikos
suvokimas iš vartotojo perspektyvos (Strahilevitz ir Kugler, 2016); suvokiama mobiliųjų aplikacijų
vertė prieš ketinant jas įsidiegti (Harris, Brookshire ir Chin, 2016) bei mobiliųjų aplikacijų
parduotuvių
prašomos prieigos prie vartotojų duomenų atskleidimo ypatumai (Gu ir kt., 2016).
Apsisprendimui įsidiegti ir naudotis mobiliosiomis aplikacijomis ypač svarbus supratimas, kaip
vartotojai suvokia pateikiamą privatumo politikos informaciją (Chong, Ge, Li ir Proctor, 2018) ir ar
įsitraukia į susipažinimą su nuostatais. Pasak Steinke (2002), nepasitikėjimas ir nerimas dėl asmens
duomenų saugumo tampa kliūtimis el. komercijos vystymuisi. Išlieka neaišku, koks renkamų asmens
duomenų bei privatumo politikos nuostatų informacijos pateikimo formatas leidžia sustiprinti vartotojų
pasitikėjimą mobiliųjų aplikacijų saugumu, ypač jei yra renkami jautrūs duomenys. Bet koks netinkamas
duomenų atskleidimas gali sumažinti aplikacijų įsidiegimų skaičių, jei vartotojai yra ypač...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!