PRIEŠMOKYKLINIO AMŽIAUS VAIKŲ DAILĖS GEBĖJIMŲ UGDYMAS NAUDOJANT
GAMTINĘ MEDŽIAGĄ NETRADICINĖSE APLINKOSE
Profesinio bakalauro baigiamasis darbas
Turinys
Lentelių sąrašas.....................................................................................................................................3
Paveikslų sąrašas..................................................................................................................................4
Terminų ir sąvokų žodynas...................................................................................................................5
Santrauka..............................................................................................................................................6
Summary...............................................................................................................................................7
Įvadas....................................................................................................................................................8
1. PRIEŠMOKYKLINIO AMŽIAUS VAIKŲ DAILĖS GEBĖJIMŲ UGDYMO NAUDOJANT
GAMTINĘ MEDŽIAGĄ NETRADICINĖSE APLINKOSE TEORINĖ ANALIZĖ.......................10
1.1. Priešmokyklinio amžiaus vaikų gebėjimų charakteristika...........................................................10
1.2. Dailės raiškos ypatumai priešmokykliniame amžiuje.................................................................13
1.3. Netradicinių ugdymo(si) aplinkų pritaikymo galimybės priešmokyklinio amžiaus vaikų dailės
gebėjimų raiškoje...............................................................................................................................16
1.4. Netradicinių ugdymo(si) aplinkų pritaikymas priešmokyklinio amžiaus vaikų dailės gebėjimų
raiškoje, įtraukiant gamtinės medžiagos naudojimo elementus.........................................................19
2. TYRIMO METODIKOS APŽVALGA.........................................................................................23
3. PRIEŠMOKYKLINIO AMŽIAUS VAIKŲ DAILĖS GEBĖJIMŲ UGDYMO NAUDOJANT
GAMTINĘ MEDŽIAGĄ NETRADICINĖSE APLINKOSE EMPIRINIS TYRIMAS ...................25
3.1. Netradicinių ugdymosi aplinkų pritaikymo priešmokyklinio amžiaus vaikų dailės raiškoje,
įtraukiant gamtinės medžiagos elementus tyrimo duomenų analizė..................................................25
3.2. Netradicinių aplinkų įtakos priešmokyklinio amžiaus vaikų dailės gebėjimų formavimui,
naudojant gamtinę medžiagą tyrimo rezultatų analizė.......................................................................33
Išvados ir pasiūlymai..........................................................................................................................39
Literatūros sąrašas..............................................................................................................................41
Įvadas
Temos aktualumas. Vaikų amžių nuo penkerių metų iki septynerių metų galima vadinti
priešmokykliniu amžiumi. Psichologė Bortkevičienė (2023) teigia, kad šešerių - septynerių metų
vaikai labai tiki pasaulio gėriu ir patys nori būti geri, dominuoja stiprus teisingumo jausmas. Anot
Monkevičienės (2018), priešmokyklinio amžiaus vaikas jau geba suprasti ne tik tai ką jaučia,
patiria, galvoja pats, bet ir kiti. Šešiamečio vaiko savireguliacija dažniausiai yra proaktyvi – vaikas
valingai ir sąmoningai bando reguliuoti savo emocijas, dėmesį, elgesį, žino, ką ketina padaryti, ko
nori išmokti, jau geba planuoti, prognozuoti, elementariai apmąstyti, įvaldo abstraktesnes sąvokas,
skiria realybę ir vaizduotę. Taip pat priešmokyklinio amžiaus vaiko vaizduotė greitai kuria įvairias
asociacijas, įvairūs atlikti darbeliai pasižymi detalumu.
Netradicinė aplinka vaikui suteikia visišką laisvę kurti. Meninė veikla neįprastoje erdvėje
vaikus labiau įtraukia, sudomina, skatina kurti, mąstyti, atrasti naujų technikų, idėjų.
„Ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymas gamtinėje aplinkoje teigiamai veikia kūrybinį mąstymą ir
vaizduotę“ (Wojciehowski, Ernst, 2017; Pribadi, 2018; Kiewra, Veselack, 2016, cit. iš
Tamašauskienė ir Ežerskienė, 2022). Piešdamas, tapydamas, kurdamas vaikas gali pasakyti daug
daugiau, nei tardamas žodžius. Vizualinė raiška padeda išreikšti mintis, tos dienos išgyvenimus.
Piešimas lavina, moko ir netgi gydo. Piešiniai atspindi ne tik jų patirtį, bet ir jausmus, netgi tuos,
kurių jie patys negali įvardinti, nepažįsta, nepripažįsta ar slepia (Dapkevičienė, 2013).
Gamtinė medžiaga - visa tai, ką randame gamtoje (akmenukai, žolės, pagaliukai, lapai,
kriauklės, gėlės, gilės, kaštonai, kankorėžiai, medžių žievė, riešutų kevalai, eglių ir pušų spygliai,
plunksnos, šiaudai, rugiai, smėlis, vanduo ir pan.). Klimienė ir Širiakovienė (2010) teigia, kad
gamtinės medžiagos naudojimas atveria daug galimybių plėtoti ugdytinių kūrybiškumą, turtina
vaizduotę, lavina mąstymą, skatina pažinti ir saugoti gamtą. Rinkdami gamtinę medžiagą vaikai
mokosi stebėti aplinką, įžvelgti formas ir spalvas, suvokti žmogaus ir gamtos harmoniją.
Siekiant išugdyti kūrybišką, iniciatyvią, laisvą asmenybę, svarbu nuolat turtinti vaiko
vidinį pasaulį, skatinti jo smalsumą tyrinėti, eksperimentuoti, patirti, atrasti. Šiam tikslui siekti
būtina ieškoti netradicinių ugdymo(si) erdvių, kurios gali būti pačios įvairiausios: muziejus, parkas,
biblioteka ir daugelis kitų. Anot Tandzegolskienės (2022), netradicinės ugdymo(si) erdvės
neabejotinai praturtina vaikų žinias ir skatina juos mokytis atrandant. Nesvarbu, kokia tai bebūtų
erdvė, mokymo(si) tikslas pasikeitus aplinkai išlieka vienas ir tas pats – eksperimentuoti, tyrinėti,
savarankiškai ieškoti atsakymų bei mokytis iš patirties. Netradicinės ugdymo(si) aplinkos ne tik
suteikia žinių, bet ir lavina bendrąsias kompetencijas: skatina bendradarbiavimą tarp grupės narių,
komandos formavimą, savęs ir kito pažinimą, lavina kūrybiškumą, formuoja socialinius ir
emocinius įgūdžius.
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!