TURINYS
SANTRAUKA 4
SUMMARY 5
ĮVADAS 6
1. MOKSLINĖS LITERATŪOS ANALIZĖ 8
1.1. Tarptautinės prekybos samprata ir organizavimas 8
1.2. Pardavimų skatinimo klasifikavimas ir ypatumai tarptautinėje prekyboje 15
1.3. Procedūros, taikomos vykdant tarptautinius pardavimus JK 18
1.4. Rizikos, veikiančios tarptautinės prekybos pardavimų didinimą 21
2. TYRIMO DIZAINAS 29
2.1. Tyrimo eigos pristatymas 29
2.2. Įmonės veiklos pristatymas 28
3. TYRIMO REZULTATAI IR JŲ APTARIMAS 30
3.1. Kokybinio tyrimo rezultatų apibendrinimas 30
IŠVADOS 41
REKOMENDACIJOS 42
LITERATŪROS SĄRAŠAS 43
PRIEDAI 44
ĮVADAS
Temos aktualumas
Per pastarąjį̨ dešimtmetį pasaulio prekybos plėtros procesai buvo skatinami padidėjusios rinkų
integracijos, prekybos liberalizavimo šiuolaikinių technologijų̨ komunikacijos ir informacijos
srityse, kurios labai sumažino nacionalinių rinkų reikšmę (Žiogelytė, 2007). Pavyzdžiui, tokių
kompanijų̨ kaip McDonalds, Sony, CocaCola ar L'oreal produkciją galima įsigyti įvairiuose
pasaulio regionuose, o Vokietijos Ekonomikos ir darbo ministerija tai patvirtina teigdama, kad kas
trečia darbo vieta Vokietijoje susijusi su tarptautiniais santykiais ir užsienio prekyba.
Prekyba yra labai svarbus kriterijus šalies ekonomikai. Tačiau, didelę įtaką prekybos
klestėjimui turi ir įvairūs šalies aspektai. Tai apima tiek šalies geografinė padėtis – klimatas,
kultūriniai įpročiai, gamtiniai ir žmogiškieji ištekliai, tiek ekonominiai, socialiniai ir politiniai
skirtumai. Dėl šių skirtumų šalys dalyvauja užsienio prekyboje siekdamos kuo didesnės ekonominės
naudos, pasinaudojant tarptautiniu darbo pasidalijimu bei gamybos specializacija (Žiogelytė, 2007).
Albaum, G. S., Albaum, G. ir Duerr (2013) tarptautinę veiklą įvardija kaip vieną iš pagrindinių
įmonių veiklos vystymo galimybių globalizacijos laikotarpiu. Lietuvos rinka pakankamai maža,
todėl daugelis sėkmingai veikiančių įmonių, anksčiau ar vėliau susiduria su poreikiu vystyti
eksporto veiklą. Tam palankias sąlygas sudaro geografinė padėtis, pigesnė darbo jėga. Paprastai nė
viena įmonė negali pagaminti visų jai reikalingų prekių ir paslaugų. Ji turi pirkti iš kitų įmonių
kitose valstybėse tai, ko negali pagaminti arba gali pagaminti mažiau, nei reikalauja. Panašiai ji
parduoda kitoms įmonėms prekes, kurių turi perteklinį kiekį. Tai lemia tarptautinės prekybos arba
užsienio prekybos plėtrą tarp tautų, įmonių ir valstybių visame pasaulyje. Nesvarbu, ar įmonė yra
didelė, daugianacionalinė organizacija, ar maža eksportuotoja, tarptautinė prekyba suteikia
unikalios naudos ir iššūkių. Prekyba tarptautiniu mastu suteikia daugybę unikalių galimybių – nuo
didesnių pajamų ir pinigų srautų galimybių iki valiutos keitimo pranašumų. Tarptautinė prekyba
taip pat gali padėti optimizuoti tiekimo grandinę ir tiekimo strategijas, o kai kuriais atvejais –
padidinti prieigą prie eksporto finansavimo galimybių (Duer, 2013).
Plėtra į JK rinkas leidžia verslui lengviau ir greičiau plėstis, tiekiant pigesnes medžiagas arba
pritraukiant daugiau klientų. Jei įmonė jau vykdo veiklą keliose JK vietose, rizika yra išsklaidyta.
Pavyzdžiui, jei JK verslo pusė patirs paklausos kritimą, lietuviškasis verslo elementas gali augti.
Panašiai, jei įmonė gali gauti medžiagų iš įvairių vietų, mažiau tikėtina, kad jos bus paveiktos dėl su
oru susijusių gamybos problemų JK. Be to, turėdami prieigą prie pigesnių medžiagų ar didesnio
potencialių klientų skaičiaus, tikėtina, kad įmonė JK uždirbs daugiau pardavimų ir pelno.
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!