Mokymo ir mokymosi proceso analizė skirtingose psichologijos kryptyse
Įvadas
Pedagoginėje psichologijoje vyrauja 3 pagrindinės kryptys: bihevioristinė, kognityvinė ir
humanistinė. Kiekviena iš jų savitai apibrėžia mokymo ir mokymosi procesą.
Bihevioristinėje kryptyje akcentuojamas individo elgesys, kuris pasikeičia įgyjant žinių,
naujos patirties. Elgesys čia koreaguojamas bausmėmis bei pastiprinimais. Bihevioristinė kryptis
remiasi klasikinio sąlygojimo teorija (Pavlovas), taip pat Bandūros išmokimo stebint bei operantinio
sąlygojimo (Skineris). Be to, bihevioristinei krypčiai nemažai įtakos turėjo Thorndike instrumentinis
mokymas, kurio dėka pedagoginėje psichologijoje buvo moksliškai vertinamos pedagoginės problemos.
Kognityvinėje kryptyje akcentuojamos žinios, kaip priemonė tikslui pasiekti. Čia išmokimas
vyksta, kai gaunama nauja informacija. Tačiau, kaip mokiniui apdoroti, įsisąvinti bei atgaminti gautą
informaciją ? Vienas iš būdų – naujas žinias susieti su jau turimomis žiniomis bei įgūdžiais. Tokiu
būdu nauja informacija bus geriau įsimenama bei atgaminama. Be to, pagal Ausubel, išsiaiškinus, ką
mokinys jau žino, galima pridėti naują informaciją. Kuriant tokius asociacinius ryšius reikalinga
speciali programa. Šioje kryptyje akcentuojamas atradimo džiaugsmas, kai žmonės patys atsirenka iš
didelio kiekio informacijos, kas jiems yra svarbu. Pagrindiniai kognityvinės krypties atstovai: Dewey,
Vygotskij, Gagne, Ausubel, Bruner, Bloom.
Humanistinėje kryptyje akcentuojama mokinio laivė mokymosi procese. Jis pats renkasi, kas
jam svarbu, ką norėtų studijuoti. Svarbu atskleisti mokinio gavumus ir didinti jo kūrybiškumą.
Pagrindinis šios krypties tikslas – išmokyti mokinį pačiam savarankiškai mokytis. Mokytojas atlieka tik
pagalbininko vaidmenį. Nėra komnkurencijos mokinių tarpe, o mokytojo ir mokinio santykiai lygūs.
Pagrindiniai šios krypties atstovai: Maslow, Rodžers, Gordon.
Šio darbo tikslas – aptarti, išanalizuoti bei palyginti bihevioristinės, kognityvinės ir
humanistinės psichologijos kryptis mokymo ir mokymosi procese, kaip jos pasireiškia mokytojo ir
mokinio vaidmenyse.
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!