Baigiamasis bakalauro darbas
MATERIALIZMO ĮTAKA VARTOJIMUI DĖL STATUSO
TURINYS
ĮVADAS.....................................................................................................................................................3
1. LITERATŪROS APŽVALGA.........................................................................................................6
1.1 Vartojimo dėl statuso koncepcija.............................................................................................6
1.2 Vartotojo pirkimo procesas......................................................................................................8
1.3 Veiksniai, kurie daro įtaką vartotojo elgesiui.........................................................................9
1.4 Materializmo samprata..........................................................................................................11
1.5 Materializmo pasekmės..........................................................................................................13
1.6 Veiksniai, kurie daro įtaką materializmui............................................................................15
1.7 Socialinio pripažinimo samprata...........................................................................................16
1.8 Materializmo ir vartojimo dėl statuso koreliacija................................................................17
2. TYRIMO METODOLOGIJA .......................................................................................................19
2.1 Tyrimo tikslas, objektas, uždaviniai ir modelis....................................................................19
2.2 Tyrimo hipotezės.....................................................................................................................20
2.3 Tyrimo metodas, imtis ir įrankiai..........................................................................................21
3. DUOMENŲ ANALIZĖ..................................................................................................................26
3.1 Demografiniai rodikliai..........................................................................................................26
3.2 Konstruktų patikimumas.......................................................................................................27
3.3 Hipotezių tikrinimas...............................................................................................................29
IŠVADOS................................................................................................................................................35
REKOMENDACIJOS ............................................................................................................................37
LITERATŪROS SĄRAŠAS..................................................................................................................38
SANTRAUKA.........................................................................................................................................44
SUMMARY............................................................................................................................................45
PRIEDAI.................................................................................................................................................46
ĮVADAS
Temos aktualumas
Anot Roberts (2000) "vartotojų kultūra apibūdinama kaip visuomenės kultūra, kurioje
dauguma žmonių siekia, perka ir demonstruoja prekes bei paslaugas, visuomenės vertinamas dėl
nevertingų priežasčių". Pastarosios priežastys gali būti statusas, bandymas sukelti pavydą
kitiems ar malonumo ieškojimas (James Roberts, 2000). Šiuo metu statusas ir prestižas yra
laikomi esminiais veiksniais, kurie formuoja vartotojo eglesį (DongHee Kim ir SooCheong
(Shawn) Jang, 2014) . Šiuolaikinėje visuomenėje statuso ir materialinių gėrybių siekimas yra
dažnas reiškinys. Pagrindiniai to veiksniai yra ankstyvojo amžiaus socializacija, žiniasklaida,
pastaruoju metu didžiausią įtaką galima įžvelgti televizijoje bei internete. Taip pat, bendraamžių
įtaka taip pat turi didelę svarbą (Nefat ir Benazić, 2014). Šiuolaikinėje vartojimo kultūroje į akis
krentantys prabangūs produktai nebėra išskirtinai tik aukštesniųjų klasių atstovams. Didėjant
vidutiniam pajamų lygiui, vis daugiau žmonių gali mėgautis prestižiniais produktais ir
paslaugomis (DongHee Kim ir SooCheong (Shawn) Jang, 2014). Tam tikri materialistinių
polinkių vedami asmenys yra linkę įsigyti prekių, kad parodytų savo pasiektą statusą tiek sau,
tiek aplinkiniams visuomenėje (Fitzmaurice ir Comegys, 2006). Tad, vienas iš svarbiausių
materializmo aspektų yra statuso vartojimas, kuris apibrėžiamas kaip prekių įsigijimas dėl jų
suteikiamos socialinės padėties. Apibūdinant vartotojus, kurie vertina materialų turtą ir siekia
demonstruoti statusą, išryškėja tam tikri bruožai – šie vartotojai labiau pasižymi polinkiu
daugiau pirkti ir daugiau išleisti (Flynn ir kt., 2016). Taigi, šiomis dienomis žmonės dažnai
pabrėžia savo įsigytas aukšto prestižo prekes ar akcentuoja savo turimus turtus tiek realiame
pasaulyje, tiek socialinės medijos platformose. Materializmas yra glaudžiai susijęs su įvairiais
aspektais, tokiais kaip : įsitraukimas į prekinio ženklo suvokimą, įsitraukimas į madą, šeimos
struktūra, impulsyvus pirkimas, nelaimingumas ir kitais veiksniais. Tuo tarpu statuso vartojimas
susijęs su įsitraukimu į rinką, nejautrumu kainai, mados sąmoningumu, nuomonės lyderyste ir
polinkiu klastoti. Šie materializmo, statuso vartojimo ir įvairių elgsenos bei požiūrio aspektų
ryšiai pabrėžia daugialypį vartotojų elgsenos pobūdį (Flynn ir kt., 2016). Rinkodaros
specialistams šie du terminai yra itin aktualūs – supratus vartotojo elgseną ir jo lūkesčius apie
įsigyta prekę ar paslaugą, galima tikslingiau ir efektyviau formuoti rinkodaros plano strategiją.
Materializmo įtaka statuso grįstam vartotojų buvo tirta ne viename moksliniame
straipsnyje (Pelser ir van Schalkwyk, 2023 ; Nefat ir Benazić, 2014 ; Belbağ ir kt., 2016). Šie ir
kiti autoriai bandė atskleisti, ar egzistuoja ryšys tarp vartotojų materializmo lygio bei prekių ir
paslaugų statuso vartojimo. Kaip papildomus rodiklius jie taip pat tyrinėjo socialinio palyginimo
(Pelser ir van Schalkwyk, 2023), gyvenimo pasitenkinimo (Belbağ ir kt., 2016) bei statuso
svarbą (Nefat ir Benazić, 2016).
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!