Darbo informacija

Atsisiųsti darbą Paklausti

Lietuvos dailės istorija. Konspektas

9.1 (4 atsiliepimai)

Detali informacija

Kategorija: Dailė , Konspektai
Lygis: Universitetinis
Failo tipas: DOC failas
Apimtis: 9 psl., (3190 ž.)
Vertinimas:
9.1 (4 atsiliepimai)
Šaltiniai: Yra

Ištrauka

Lietuvos dailės istorija. Konspektas
Istoriografija
14-18pab. nebūtinai lietuvių, daugiausiai sakralinis menas 95%.
1-4 okupacijos: meno kūrinių ir dokumentų nutekėjimai, bažnyčių uždarymai. Po nepriklausomybės – į
Vakarų šalis.
Vizitacijos – vyskupai važiuodavo į bažnyčias ir rašydavo info: pastatymas, aprašymas, turtas.
Problemos: kartotė, lenkų ar mūsų? Barokas – vienintelis nevėlavęs stilius. Bet kada jis baigiasi? Rytų ir
vakarų samplaika.
Romanika Lietuvoje 13a.
Užsienyje 11-12
Vienintelis pavyzdys – Žygaičių liūto skulp. Dviprasmiškas liūto simbolis – ir kristus, ir šėtonas. Kryžius
– valdžios ženklas.
Gotika 14 IIp. – 15 vid., branžioji 15 IIp. – 16 Iketv. (pagal archi)
Dvasingumas
Misticizmas
Misterijos
Tikslinga, logiška santvarka
Lietuvą veikė stačiatikių menas. Bizantinės dailės įtaka pasireiškė per linijiškumą (ne tūrį), pruošnumą,
spalvingumą, tapybos simbolinė išraišką. Taip pat raidės omicron ir omega. Mėlyna Marijos tunika ir
raudonas apsiaustas (krikščionys vaizdavo atvirkščiai), Jonas evangelistas vidutinio amžiaus (krikš. Labai
jaunas).
Vakarų dailės įtaka: krikštas atvėrė kelius. Ortodoksiška bažnyčia nepripažįsta skulptūrų. Vakaruose
mokėsi LDK studentai (jų draugija). Populiari sienų tapyba dėl rekonstrukcijų išliko nedaug. El secco.
Kristus vaizduojamas ant vienos kryžmos (stačiatikia turi tris).
Liublino pilies koplyčia 1407-18 fundatorius Jogaila atsivežė menininkus iš Lietuvos. Freskų scenos
išdėstytos pagal Bizantinį ikonografijos prototipą, tačiau yra vakarietiškų elementų ir italų protorenesanso
pajautimas. Klūpintis Jogaila – nebūdinga Bizantijos dailei (mecenatai būdavo mažos klūpinčios figūros
kampe).
Smakauskas – trakų salos pilis. Sieninės tapybos eskizai, freskos nėra išlikusios. El secco. Reta, kad yra
pasaulietiškų siužetų (Vytauto portretas), moterų ir net sėdinčių.
Trakų parapinė bažn. 1409, bizantinė, galbūt tų pačių autorių.
Šv. Onos 16a.Iketv. sieninė tapyba (Rūtos Janonienės publikacijos). Linijinis piešinys, statiškos
kompozicijos, simboliškumas, atvirkštinė perspektyva (svarbiausi – didžiausi). Pranciškponų (jie
lietuvoje vadinami bernardinais) aspektai. Gotikos bruožai: simboliškumas, scenos jungiamos pagal
idėjinį, tematinį principą, o ne chronologiškai (ne pasakoti, o atskleisti prasmę). Suaktualizuojamas
veiksmas (seno testamento veikėjai veikia to amžiaus drabužiai, naujojo – tradiciniais.
Kanžuvė – siaubūnas, kuris taikosi suryti pasauliečio sielą. Yra Vilniaus scenų, kaip Jurgis nugali
drakoną, Šv. Pranciškaus stigmatizacija. Didelis dėmesys nes viduriniame registre. Kiti du – ordino
įkūrimui, vienuolyno veiklai. Skliautuose – Pranciškus, ordino veikla. Privačiai vienuolių meditacijai.
Kristaus atpirkimo scena su viduramžių simbolika (Feliksas – nemirtingumas). Nė vienoje iš bažnyčių
16a. nėra taip plačiai išplėtotos Kristaus nukryžiavimas, Pranciškaus gyvenimas.
Gotikinė tapyba
Tapoma ant lenktų iki 18 a., liepos. Tempera arba aliejus, ornamentuoti, auksuoti fonai. Tveru Marijos
ikona (gal 16a.), Tvero bažnyčioje Marija su kūdikiu hodegetrijos tipo – labiausiai paplitęs jos
vaizdavimas kur laiko kūdikį ant kairės rankos (rodanti kristų).
Malonės sostas (Šilėnų bažn.) 1520-40 medis, tempera. Vakarietiška ikonografija. Labiausia gotikinės
tapybos principą išlaikę angelai šone ir nukryžiuotasis. Vėliau pertapyta katūna, fonas (barokinė).
Pasaulietinė tapyba
Elžbietos Radvilienės portretas 18a.vid., graviūra pagal 16 a. portretą. Išryškinamos ne individualios
savybės, o dorybės (dorumas, išmintingumas), soc. Padėtis. Frontali, griežta kompozicija, apibendrintos
formos, šviesotamsa.
Brandusis barokas 1656-1700
Paplinta visoje Lietuvoje, ne tik didikų sluoksnyje, giliau. Svarbi įtaka ir retorika (turi mokyti, jaudinti
simboliais vaizdo turinys), išsiskiria interjerų bruožai, paplinta sudėtingos iko. programos, apgalvojama
iki smulkmenų, detalės dėliojamos pagr. minčiai vystyti palaipsniui, altoriai komponuojami taip, kad
pagr. dėmesys kryptų į didįjį alt. Jie vis dar mediniai, puošniu drožybiniu dekoru ir skulp. Pasireiškia
stiuko lipdyba raprezentaciniuose objektuose. Dailė glaudžiai siejama su archi. Altoriai tamsūs,
juodmedžio, paauksuoti, kontrastuodavo su šviesiomis sienomis. Svarbi šviesa, apšvietimas, šešėlis.
Šv. Petro ir Pauliaus bažn. 17a. 2p.

Ne tai, ko ieškai?

Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!

Atsiliepimai apie mus