KONSTITUCINIS TEISMAS – KONSTITUCINĘ PRIEŽIŪRĄ VYKDANTI INSTITUCIJA
DIPLOMINIS DARBAS
TURINYS
ĮVADAS
Stebint, kaip formuojasi Lietuvos teisė, galima pasakyti, kad tai yra sudėtingas, neretai prieštaringas
reiškinys. Siekiant įgyvendinti valstybės funkcijas ir aktyviai kuriant teisės normas neišvengiama ir teisės
sistemos, atskirų įstatymų ar teisės normų neatitikimo, jų hierarchinio prieštaringumo, prasilenkiama su
sistemos vidaus logika ir jos dėsniais. Gana pastovios ir sunkokai keičiamos konstitucijos įteisina
bendruosius valstybės sistemos bruožus, nedetalizuosdamos atskirų įstatymų turinio ir jų paskirties. Tuo
tarpu parlamentai, vadovaudamiesi laikmečio aktualijomis ir ypač juos išririnkusių politinių grupuočių
interesais, dažnai priima prieštaringus aktus, kurių atitikimas pagrindiniam įstatymui gali būti
interpretuojamas labai skirtingai. Šias problemas vertinant kaip tam tikrą dabarties neiš vengiamybę
pasakytina, kad Konstitucinis Teismas ne tik šalina Konstitucijos neatitinkančias teisės normas, bet ir
neretai “sufleruoja” įstatymų leidėjui, kurios normos yra ydingos, kokių esama spragų, primena teisės
vertybes, kurių tiesiog negalima pamiršti ar ignoruoti.
Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra vienintelė institucija, kuriai suteikta teisė panaikinti
Seimo, Vyriausybės, Prezidentūros priimtus įstatymus ir kitus aktus, jei šie prieštarauja mūsų Konstitucijai.
Teismų sistemos hierarachijoje – tai pats svarbiausias ir prestižiškiausias Teismas, jis gali panaikinti kitų
teismų sprendimus. Konstitucinio Teismo išvados kartais gali tiesiogiai įtakoti visų šalies piliečių
gyvenimą, bei tolesnę valstybės raidą, todėl manau ypač svarbu, kad šis Teismas veiktų nepriekaištingai.
Šio darbo tikslas yra pažvelgti į Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo veiklą, statusą, jo
sudarymo ir veikimo principus, palyginti juos su kai kurių kitų Vakarų ir Vidurio Europos valstybių
konstitucinę priežiūrą vykdančiomis institucijomis ir atreipti dėmesį galimus tobulintinus dalykus. Imant
pavyzdį iš kitų šalių daugiausia remtasi Latvijos Konstitucinio Teismo veikla, nes ši šalis mums artima tiek
savo dydžiu, tiek konstitucinės priežiūros instituto kūrimo sąlygomis. Taip pat neužmirštos ir kitų šalių,
Italijos, Prancūzijos, Ispanijos konstitucinę priežiūrą vykdančios institucijos. Su malonumu galime
pastebėti, jog Lietuva savo Konstitucinio Teismo kūrime ir jo veiklos rezultatais ko gero pralenkė Latviją ir Estiją.
Siekiant gerai atlikti šią užduotį darbe naudojama visapusiška teorinė, statistinė, palyginamoji
medžiaga, nuo Lietuvos Respublikos Konstitucijos ir įstatymų, iki užsienio šalių konstitucinę priežiūrą
vykdančių institucijų vadovų pranešimų. Be jų, taip pat pasinaudojau Aukščiausiojo Teismo teisėjo
R.Baumilo konsultacijomis, bei internetiniais duomenimis.
Šią temą pasirinkau nes ji yra kur kas aktualesnė ir svarbesnė nei gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio.
Gilinantis į konstitucinės teisės praktiką tenka konstatuoti, kad Lietuvos konstitucinės priežiūros problemų
tyrimui šiuo metu skiriama per maža dėmesio. Konstitucinis Teismas visuomenės nuomonės požiūriu
atrodo kiek geriau už kitus teismus, jis ne taip dažnai kritikuojamas spaudoje, jo sprendimai sukelia mažiau
abejonių. Tačiau nereikia užmiršti, kad šiuo metu Lietuva, kaip jauna valstybė, vis dar yra ieškojimų ir
apsisprendimų kelyje, mes vis dar vykdome tokias skaudžias, bet reikalingas reformas, ieškome to
geriausio, optimalaus varianto. Tai ypač būdinga tiems dalykams, kurių ankščiau neturėjome, nes
neįmanoma per 11 metų iš nieko sukurti puikiausią, be priekaištų veikiančią sistemą. Tą galima pasakyti ir
apie mūsų teismus. Nors patys teismai retai pripažysta savo klaidas, o valdininkai neskuba ką nors keisti,
visuomenės nuomonių apklausos geriausiai parodo, kad problemų yra, ir gana nemažai. Ir nors paprasti
piliečiai negali nei kreiptis į Konstitucinį teismą, nei kaip nors kitaip tiesiogiai įtakoti jo sudarymą ar darbo
eigą, atsižvelgus į tai, jog Konstitucinio Teismo sprendimų svarba daug didesnė nei kitų teismų sprendimų,
turėtume ypač atidžiai stebėti šio teismo veiklą, palaikyti jo aukštą autoritetą ir nepriklausosmumą.
Politikai, matydami visuomenės nepasitenkinimą kokiais nors jo veiklos aspektais, gali iniciuoti įstatymų
pataisas...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!