KOLEGIJOS STUDENTŲ EMOCINIO VALGYMO SĄSAJOS SU SUBJEKTYVIAI SUVOKTU STRESU IR NAUDOJAMOMIS STRESO ĮVEIKIMO STRATEGIJOMIS
Magistro baigiamasis darbas
TURINYS
SANTRAUKA.................................................................................................................................4
SUMMARY.....................................................................................................................................5
SĄVOKŲ ŽODYNAS.....................................................................................................................6
ĮVADAS..........................................................................................................................................7
I. EMOCINIO VALGYMO SĄSAJŲ SU SUBJEKTYVIAI SUVOKTU STRESU IR
NAUDOJAMOMIS STRESO ĮVEIKOS STRATEGIJOMIS TEMOS TEORINĖ ANALIZĖ 9
1.1. Emocinio valgymo samprata..................................................................................................9
1.1.1 Su emociniu valgymu siejami psichosocialiniai veiksniai..............................................12
1.2. Subjektyviai suvokiamo streso ir emocinio valgymo sąsajos..............................................14
1.3. Streso įveikimo strategijų ir emocinio valgymo sąsajos......................................................18
II. KOLEGIJOS STUDENTŲ EMOCINIO VALGYMO SĄSAJŲ SU SUBJEKTYVIAI
SUVOKTU STRESU IR NAUDOJAMOMIS STRESO ĮVEIKOS STRATEGIJOMOS
TYRIMAS.....................................................................................................................................25
2.1 Tyrimo metodika...................................................................................................................27
2.1.1 Tiriamieji.........................................................................................................................27
2.1.2 Tyrimo metodai...............................................................................................................28
2.1.3 Tyrimo procedūra............................................................................................................32
III. TYRIMO REZULTATAI........................................................................................................33
3.1. Emocinio valgymo, suvokiamo kasdieninio streso, naudojamų streso įveikos strategijų ir
akademinio streso kintamųjų aprašomoji statistika....................................................................33
3.2. Emocinio valgymo, suvokiamo kasdieninio streso, naudojamų streso įveikos strategijų ir
akademinio streso kintamųjų palyginimas pagal lytį..................................................................34
3.3. Kolegijos studentų emocinio valgymo ir subjektyviai suvokto kasdieninio streso sąsajos.35
3.4 Kolegijos studentų emocinio valgymo ir akademinio streso sąsajos....................................35
3.5. Kolegijos studentų emocinio valgymo ir mažiau adaptyvių streso įveikimo strategijų
sąsajos.........................................................................................................................................37
3.6. Kolegijos studentų emocinio valgymo ir į emocijas nukreiptų streso įveikimo strategijų
sąsajos.........................................................................................................................................38
3.7. Kolegijos studentų emocinio valgymo ir į problemą orientuotų streso įveikimo strategijų
sąsajos.........................................................................................................................................39
3.8. Kolegijos studentų, pasižyminčių skirtingu emocinio valgymo pasireiškimu, suvokiamo
kasdieninio streso ir naudojamų streso įveikos strategijų sąsajos..............................................41
3.9...............................................................................................................................................K
olegijos studentų, pasižyminčių skirtingu emocinio valgymo pasireiškimu, akademinio
streso ir naudojamų streso įveikos strategijų sąsajos..................................................................44
IV. REZULTATŲ APTARIMAS..................................................................................................48
IŠVADOS......................................................................................................................................52
REKOMENDACIJOS...................................................................................................................53
LITERATŪRA..............................................................................................................................54
PRIEDAI........................................................................................................................................62
Įvadas
Nepaisant to, jog didelis dėmesys skiriamas tokiam valgymo elgesio aspektui kaip dieta,
pastebima, kad žmonės dažnai valgo ir persivalgo, kas įtakoja tokius sveikatos sunkumus kaip
širdies ir kraujagyslių, onkologines ligas, diabetą, artritą, astmą, o didėjanti nutukimo, viršsvorio
problema bei su ja susiję sveikatos sunkumai skatina suprasti valgymo elgesį ir priežastis
(Madden & Chamberlain, 2004; Martyn-Nemeth et. al., 2008). Viena vertus, mokslininkai
pažymi, jog valgyti skatina aplinka, patrauklus maisto pateikimas, kita vertus, analizuojant
valgymo elgesį pastebėta, jog jo padažnėjimas susijęs su neigiamų emocijų patyrimu (Brogan &
Hevey, 2013; Macht, 2008; Van Strien & Ouwens, 2003). Taip imta analizuoti emocinio
valgymo reiškinį, kurio esminiai aspektai – neigiamų emocijų patyrimas bei sveikatai mažiau
palankių maisto produktų (saldaus, riebaus, kaloringo maisto) vartojimas. Siekiant aiškinti šį
reiškinį, skiriamos kelios priežastys – asmenybė, elgesio išmokimas, fiziologiniai pokyčiai,
asmeniniai įgūdžiai ir pan., tačiau labai didelis dėmesys skiriamas ir tokiam kognityviniam bei
elgesio aspektui kaip emocijų reguliacijos strategijoms. Manoma, jog žmogus, gebantis įveikti
sunkumus konstruktyviu būdu, geba ir įvertinti įvairius situacijos aspektus, ieškoti alternatyvų.
Priešingai, stokojantis introspekcijos, slopinantis jausmus žmogus patiria ir emocijų reguliacijos
sunkumus, dėl ko pasireiškia netinkamas valgymo elgesys (Gross & John, 2003; Moore,
Zoellner, & Mollenholt, 2008). Tai patvirtina ir tyrimų rezultatai, kuriais teigiama, kad būdas,
kuriuo kontroliuojamos emocijos, įtakoja valgymo elgesį (Evers, Stok, & de Ridder, 2010), o
emocinis valgymas aiškinamas kaip elgesio atsakas bandant įveikti stresą keliančias situacijas
(Spoor et. al., 2007).
Streso patyrimą ir suvokimą analizuojantys mokslininkai išskiria įvairius streso aspektus ir
jį aiškinančias sampratas. Vis tik, pastaruoju metu daugiausiai orientuojamasi į R. S. Lazarus ir
S. Folkman sampratą, kurioje akcentuojamas individualus situacijos bei turimų resursų jai įveikti
santykis (Lazarus & Folkman, 1984, Lazarus, 1993). Suvokdamas turimus resursus, žmogus
suvokia ir galimybes įveikti sunkumus. Priešingai, resursų suvokimo stoka lydi prie didesnio
streso pasireiškimo. Kita vertus, kalbant apie streso suvokimą, svarbu kalbėti ir apie jo įveiką bei
naudojamas streso įveikos strategijas. Mokslininkai skiria keletą modelių, aiškinančių streso
įveiką (Carver & Connor-Smith, 2010; Grakauskas ir Valickas, 2006; Lazarusas & Folkman,
1984), tačiau pačia bendriausia prasme dauguma jų orientuoti į problemas arba į emocijas.
Pirmuoju atveju teigiama, kad orientacija į...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!