Kazio Daugėlos parodos „Kelionė“ recenzija
Įvadas
Š.m. vasario 23 d. galerijoje “Kunstkamera”, Vilniuje buvo atidaryta Kazio Daugėlos
(1912–1999) kūrybos paroda „Kelionė“. Ši paroda buvo skirta paminėti menininko šimtąsias
gimimo metines ir tuo pačiu prisiminti ir pagerbti šiek tiek primirštą fotografą. Kazys Daugėla
buvo žymus vėlyvojo tarpukario etapo ir išeivijos fotografas. Jo darbai yra įdomūs ne tik
dokumentaciniu, bet ir meniniu požiūriu, nes menininkas savo darbuose išlaikė savitą, lengvą
ir išsklaidytą apšvietimą, lyrišką, šiek tiek romantizuotą vaizdavimą. Žvelgiant tematiniu
požiūriu, galima pastebėti, jog fotografo darbai skirtingais etapais išlaikė tą pačią
lietuviškumo ir tautiškumo temą. Nagrinėjant šio autoriaus kūrybą svarbiu kontekstu tampa
Lietuvos politinė – istorinė situacija. Tarpukario laikotarpiu itin svarbus buvo tautiškumo
kėlimo klausimas, kuris atsispindėjo ir K. Daugėlos darbuose, tuometiniai jo darbai yra
pakankami idealizuoti. Šis autorius aktyviai dalyvavo tarpukario fotografijos draugijų veikloje
(daugiausiai Lietuvos matininkų ir kultūrtechnikų sąjungos fotosekcijoje), jo darbai
laimėdavo premijas ir būdavo publikuojami spaudoje. Po emigracijos Daugėla išlaikė
lietuvišką tematiką, nes fotografavo garsius išeivijos lietuvius bei žmones iš perkeltųjų
asmenų stovyklos Kemptene. Jis niekada nenutraukė ryšių su Lietuva. A. Sutkus yra
pastebėjęs, jog Daugėlos fotografijos yra ganėtinai paprastos, tačiau tas paprastumas dvelkia
giliu dvasingumu. Ir nors į eksponuojamus darbus žvelgiame kaip į tam tikrus istorinius
šaltinius, fotografijas, turinčias istorinę vertę, tačiau turime pripažinti, jog Daugėlos užfiksuoti
praeities gyvenimo momentai atsiveria ne tik kaip istorija bet ir kaip emociškai gyvas
vaizdinys.
Parodoje pristatoma daugiau nei 60 autentiškų fotografijų iš skirtingų Kazio Daugėlos
kūrybos ir gyvenimo etapų. Galima teigti, jog jo darbai tarsi neturi vienos bendros temos – tai
tiesiog skirtingų etapų, gyvenimo akimirkų fiksavimas, kuriame autorius išlaiko panašią
stilistiką. Parodos pavadinimas „Kelionė“ tarsi tampa simbolišku ir kviečia žiūrovus kartu
keliauti ne tik per Lietuvą, bet ir per Vokietiją bei Jungtines Amerijos Valstijas. Šioje
kelionėje bus galima geriau pažinti ne tik fotografuojamus žmones ir vaizdus, kuriuos regėjo
menininkas, bet ir patį Kazį Daugėlą – fotografą, kuris buvo nepelnytai primirštas ir išskirtinis
savo „dvasingu paprastumu“. Taigi, ženkime į prasmingą kelionę, kurią mums paruošė Kazys
Daugėla savo darbais nužymėjęs tą kelią, kuriuo ir pats ėjo.
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!