Bakalauro darbas
Jaunų suaugusiųjų supratimo, kad pervertino savo žinias, poveikis jų intelektualiniam kuklumui
TURINYS
SANTRAUKA 4
SUMMARY 5
SVARBIAUSIOS SĄVOKOS 6
PRATARMĖ 7
1. ĮVADAS 9
1.1. Intelektualinis kuklumas 9
1.1.1. Intelektualinis kuklumas ir potenciali jo nauda 9
1.1.2. Intelektualinio kuklumo problemiškumas ir neatitikimai tarp tyrimų 10
1.1.3. Intelektualinio kuklumo problemiškumas ir instrumentų gausa 10
1.1.4. Intelektualinio kuklumo eksperimentai 12
1.2. Paaiškinimo gylio iliuzija ir žinių spragų išryškinimas 13
1.2.1. Paaiškinimo gylio iliuzijos paradigma 13
1.2.2. Galimos iliuzijos priežastys 14
1.2.3. Iliuzija kituose kontekstuose 15
1.2.4. Iliuzijos atskleidimas, žinių spragų išryškinimas ir intelektualinis kuklumas 15
1.3. Tyrimo tikslas ir hipotezės 17
2. METODIKA 18
2.1. Tyrimo dalyviai 18
2.2. Tyrimo medžiaga 18
2.3. Tyrimo eiga 22
2.4. Duomenų analizė 25
3. REZULTATAI 27
3.1. Jaunų suaugusiųjų supratimas, kad pervertino savo žinias, po bandymo paaiškinti procesą 27
3.2. Jaunų suaugusiųjų supratimas, kad pervertino savo žinias, po jų palyginimo su tekstu 27
3.3. Kontrolinei grupei parinkto teksto tinkamumas 29
3.4. Visų trijų grupių pirminių žinių įvertinimų palyginimas 30
3.5. Eksperimentinių manipuliacijų stiprumo palyginimas 31
3.6. Jaunų suaugusiųjų supratimo, kad pervertino savo žinias, poveikis intelektualiniam kuklumui . 32
4. REZULTATŲ APTARIMAS 33
4.1. Tyrimo ribotumai ir rekomendacijos tyrimams 38
IŠVADOS 40
LITERATŪRA 41
PRIEDAI 46
SANTRAUKA
Tyrimai atranda ryšius tarp intelektualinio kuklumo ir įvairiausių socialiai vertinamų savybių,
pavyzdžiui, empatiško susirūpinimo, tolerantiškumo politiniams ar religiniams oponentams, gebėjimu
skirti melagingas žinias nuo tikrų. Tai ypač aktualu politinės poliarizacijos kontekste, tad svarbu geriau
suprasti šį naują konstruktą ir kas gali jį skatinti. Paaiškinimo gylio iliuzijos tyrimuose dalyviai, pabandę
paaiškinti mechaninio prietaiso veikimo principus ar kokį nors procesą, aiškiai pastebi savų žinių spragas
ir supranta, kad iš pradžių pervertino savo žinias. Žinių trūkumų ir pervertinimo pademonstravimas
vienoje specifinėje srityje teoriškai galėtų skatinti didesnį intelektualinį kuklumą - bendrą intelektualinių
ribotumų pripažinimą. Tyrimo tikslas buvo išsiaiškinti, ar jaunų suaugusiųjų supratimas, kad pervertino
savo turimas žinias, darys įtaką intelektualiniam kuklumui. Tikslui pasiekti buvo taikoma
eksperimentinė strategija. Pirmoje eksperimentinėje grupėje buvo pasitelkta modifikuota paaiškinimo
gylio iliuzijos tyrimų metodika, antroje eksperimentinėje grupėje tyrimo dalyviai lygino savo turimas
žinias su informatyviu tekstu. Intelektualinis kuklumas buvo matuotas į lietuvių kalbą išversta
intelektualinio kuklumo skale. Tyrimo imtis - 98 tiriamieji, iš jų 65 buvo moterys, 32 - vyrai. Tyrimo
dalyvių amžiaus vidurkis M=23,96, SD=2,59. Nors tyrime pademonstruotas pradinių žinių
pervertinimas, rezultatai rodo, kad jaunų suaugusiųjų supratimas, jog jie pervertino savo žinias, nedaro
įtakos jų intelektualiniam kuklumui.
Raktiniai žodžiai: žinių pervertinimas, paaiškinimo gylio iliuzija, intelektualinis kuklumas.
PRATARMĖ
Tyrimai rodo, kad tam tikromis sąlygomis žmonės yra linkę pervertinti savo gebėjimus ir žinias
įvairiose srityse (Rozenblit & Keil, 2002; Moore & Healy, 2008; Light et al., 2022). Moore ir Healy
(2008) pervertinimą traktuoja kaip per didelį pasitikėjimą savo gebėjimais, palyginus su atliktimi.
Pavyzdžiui, jei manote, kad iš 15 bendrų žinių klausimų 14 atsakėte teisingai, o iš tikrųjų teisingai
atsakėte tik 7, jūs pervertinote savo žinias. Toks pervertinimas tyrimuose dažniausiai pastebimas
dalyviams atliekant sunkias užduotis, o nuvertinimas – lengvas (Moore & Healy, 2008). Paaiškinimo
gylio iliuzijos paradigma (Rozenblit & Keil, 2002) taip pat liudija apie bendrą žmonių tendenciją
pervertinti savo žinias ir gebėjimus tam tikromis...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!