IKIMOKYKLINIO AMŽIAUS VAIKŲ MENINĖS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS PANAUDOJANT ĮTRAUKIOJO UGDYMO FORMAS (BENRADARBIAVIMO ASPEKTU)
MAGISTRO DARBAS
TURINYS
ĮVADAS........................................................................................................................................6
1. IKIMOKYKLINIO AMŽIAUS VAIKŲ MENINIO UGDYMO TEORINIS ASPEKTAS.....8
1.1. Ikimokyklinio amžiaus vaikų meninio ugdymo samprata, tikslai, uždaviniai...................8
1.2. Ikimokyklinio amžiaus vaikų meninio ugdymo formos ir būdai.......................................9
1.3............................................................................................................................................Meni
nio ugdymo raiška įtraukioje grupėje................................................................................12
2. IKIMOKYKLINIO AMŽIAUS VAIKŲ PSICHOSOCIALINĖ RAIDOS APŽVALGA......18
2.1. Ikimokyklinio amžiaus tarpsnio etapų samprata..............................................................18
2.2. Ikimokyklinio amžiaus vaikų gebėjimų raiška.................................................................19
2.3. Ikimokyklinio amžiaus vaikų bendradarbiavimo ypatumai..............................................21
3. IKIMOKYKLINIO UGDYMO INSTITUCIJOS PEDAGOGŲ, TĖVŲ
BENDRADARBIAVIMO ASPEKTAI.......................................................................................24
3.1. Bendradarbiavimo samprata.............................................................................................24
3.2. Ikimokyklinio ugdymo institucijų paslaugų kokybės samprata.......................................26
3.3. Pedagogų ir tėvų bendradarbiavimo ypatumai ir formos.................................................28
3.4. Tėvų vaidmuo auklėjant ikimokyklinio amžiaus vaikus..................................................30
3.5. Pedagogo vaidmuo ugdant ikimokyklinio amžiaus vaikus..............................................32
4. PEDAGOGŲ IR TĖVŲ POŽIŪRIS Į MENINIO UGDYMO ORGANIZAVIMĄ
IKIMOKYKLINĖJE ĮSTAIGOJE (BENDRADARBIAVIMO ASPEKTU).............................34
4.1. Tyrimo metodai ir organizavimas..................................................................................34
4.2 Tyrimo duomenų analizė.................................................................................................34
IŠVADOS....................................................................................................................................49
LITERATŪRA............................................................................................................................51
PRIEDAI.....................................................................................................................................54
ĮVADAS
Darbo temos aktualumas. Lietuvos statistikos departamento duomenimis, mūsų šalyje,
vaikų, turinčių specialiųjų ugdymo poreikių ikimokyklinėse ugdymo įstaigose nuolat daugėja.
2014 - 2018 m. laikotarpiu, pagal statistinius duomenis, tokių vaikų padaugėjo nuo 15 549 iki
22 784. Tai skaičiai, puikiai parodantys, kad įtraukusis ugdymas yra būtinas ikimokyklinio
ugdymo įstaigose. Įtraukiojo ugdymo principus, jo taikymą turėtų išmanyti kiekvienas
specialistas.
Europos specialiojo ir inkliuzinio ugdymo plėtros agentūra savo leidinyje „Ankstyvojo
amžiaus vaikų įtraukusis ugdymas: naujos įžvalgos ir įrankiai – galutinė jungtinė ataskaita“
(2017) pastebi tai, kad „<...> žvelgiant iš įtraukumo perspektyvos, svarbiausia kokybės
užtikrinimo pasekmė yra tai, kad visi vaikai gali aktyviai dalyvauti ankstyvojo amžiaus vaikų
įtraukiajame ugdyme (IECE). Tokiu būdu visi vaikai, įskaitant tuos, kuriems kyla didelė
atskirties rizika, vienodai vertinami, visiems jiems suteikiama vienoda pagalba ir visi jie kartu su
bendraamžiais gali daryti pažangą“. Apibendrinant pastarąjį sakinį, kiekvienam vaikui turi būti
sudarytos galimybės dalyvauti kasdieninėje įstaigos mokymosi ir socialinėje veikloje. O kaip tą
lengviau pasiekti? Panaudoti įtraukiojo ugdymo formas ir bendradarbiauti, nes pasak Valantino
(2015), „..vaiko sėkmė rūpi visai grupei asmenų: pačiam vaikui ir jo tėvams, ikimokyklinio
ugdymo auklėtojams, ikimokyklinio ugdymo įstaigoje dirbantiems specialistams (specialiesiems
pedagogams, psichologams, logopedams, kineziterapeutams ir kt.), administracijai ir t.t.“
(Valantinas, 2015, p.1).
Apie ugdymo proceso dalyvių bendradarbiavimo svarbą savo studijose teigia ir Jensen
(1999), kuris pedagogų ir tėvų santykius išskyrė kaip svarbią mokyklos santykių rūšį. Autorius
pateikia keletą patarimų ir pastabų apie tėvų įtraukimą į bendras veiklas su mokytojais ir vaikais
(atvirų durų diena, tėvų pagalba atliekant namų darbus, tėvų dalyvavimo mokykloje programa ir
pan.). Mokslinių studijų analizė rodo, kad dauguma Lietuvos ir užsienio autorių (Ivanauskienė,
2002; Dobranskienė 2004; Dapkienė 1997; Vabalas-Gudaitis 1993; Stoll 1998 ir kt.) abipusį tėvų
ir pedagogų bendradarbiavimą įvardija kaip vieną iš pagrindinių veiksnių, lemiančių vaiko
sėkmę.
Kaip bendradarbiauti su tėvais ir kitais ugdytojais siekiant vaiko ugdymosi pažangos
patarimus dalina ir Švietimo ir mokslo ministerijos švietimo aprūpinimo centras (2015).
Nemažai informacijos šia tema pateikiama Švietimo ir mokslo ministerijos leidinių serijoje
„Švietimo problemos analizė“ (2012, 2014).
Bendradarbiavimo svarba minima Lietuvos Respublikos Švietimo įstatyme (1991),
Valstybinė švietimo 2013–2022 metų strategijoje (2014), dažnai apie tai kalbama mokslinėse –
praktinėse konferencijose, seminaruose, forumuose ir pan.
Bendradarbiavimas svarbus ikimokykliniame amžiuje, o ypač ugdant specialiųjų poreikių
turinčius vaikus. Tiek vaikai, tiek suaugę sėkmingai bendradarbiauti gali žaisdami (A. Gučas
(1990), A. Juodaitytė (2003), R. Žukauskienė (1996) ir kt.) ar per įvairias meninės veiklos
formas. Bendradarbiavimo nauda neabejojama bet kokioje gyvenimo srityje, apie tai nemažai
rašoma, tačiau stinga darbų, kurie išryškintų bendradarbiavimo naudą įtraukiojo ugdymo
kontekste. Tai galima traktuoti kaip aktualią pedagoginę problemą.
Tyrimo objektas – ikimokyklinio amžiaus vaikų meninės veiklos organizavimas
panaudojant įtraukiojo ugdymo formas.
Tyrimo tikslas – ištirti ikimokyklinio amžiaus...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!