Gamtos svarba ir ugdytinių sudominimas ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdyme
Įvadas
Gamta ir jos reiškiniai yra neatsiejama žmogaus gyvenimo dalis nuo gimimo iki
mirties. Pradedant vaisiais ir daržovėmis, kuriuos užaugina žemė ir kurie mus maitina,
medžiais ir žaliaisiais augalais, gaminančiais deguonį, būtiną gyvūnams ir žmogui ir baigiant
dienos (dienos ir nakties) bei metų ciklu, kalendorinėmis šventėmis.
Anot mokslininko L. Klimkos, „Lietuvis, gilios praeities tautos atstovas, gyvena
tarsi dviejuose laikuose: istoriniame, įsukančiame kasdien į naujausių įvykių sūkurį, ir
archajiniame, kuris tarsi sustingęs ties tautos šaknimis, įsismelkęs į mus per motinos lopšinę,
močiutės pasakas, tėviškės gamtą ir visą kultūros paveldą“. Taigi nesvarbu, kokiame laike
gyvename – gamta yra neatsiejama nuo žmogaus ir jo gyvenimo. Jos motyvai lydi žmones
kasdienybėje: supančioje aplinkoje ar kelionių metu naujai atrastose vietovėse; skaičiuojant
laiką (kalendorius), nes, pavyzdžiui, mėnesių pavadinimai yra susiję su įvairiais gamtos
reiškiniais ar objektais (sėja, paukščiais ir kt.); kalendorinės šventės taip pat neatsiejamos nuo
gamtos (kaip antai gandro diena, 40-ies paukščių diena ir kitos); laiko ciklas ir skaičiavimas
likęs nuo senųjų laikų – metų skirstymas į ketvirčius pagal saulėgrįžas ir lygiadienius,
laikrodžio persukimas rudenį ir pavasarį; o bene visi gamtos objektai sutinkami literatūroje –
tiek lietuvių liaudies tautosakoje, skirtoje vaikams (pasakose, dainelėse, patarlėse), tiek ir
šiuolaikinėje literatūroje.
Kalbant apie gamtos svarbą vaikų ugdyme svarbu paminėti, kad vaikų
mokymas apie gamtą turėtų būti neatsiejamas ir eiti greta mokymo apie archainę lietuvių
kultūrą – kaip lietuvių žemėse atsirado žmonės, apie baltus, senąjį tikėjimą pagonybę,
dievybes. Juk čia yra lietuvių tautos pradžia, iš kur kilo tradicijos, literatūra bei kultūra.
Senasis lietuvių tikėjimas neatsietinas nuo miškų ir laukų, saulės ir vėjo – nuo gamtos (dievai
Perkūnas ir Aušra, Medeina, Rasa ir kiti), nuo žemės (dievai Žemyna, Žemėpatis). Štai
Perkūnas globojo žmogų, jo dorovę, moralę, gėrį, jis saugojo vėją, vandenį. Aušra buvo ryto
ir spindulių, saulėtekio deivė, suteikdavo žmogui šviesą. Žemyna bei Žemėpatis abu saugojo
žemę, buvo derliaus, vaisingos žemės gausių namų globėjai. Šiandien religija yra pasikeitusi,
tačiau kasdienybėje vis dar dažnai sutinkama šių dievybių apraiškų – vaikai pavadinami
pagonių dievų vardais, švenčiamos archaiškosios šventės, kaip antai deivės Mildos diena,
Rasos. Taigi akivaizdu, kad ir kalendoriuje minimi reiškiniai (šventės, saulėgrįžos,
lygiadieniai) tėra gamtos ciklo apraiškos, atėjusios iki šiandien dienų iš senovės lietuvių
kultūros – pagonybės.
Šiame darbe bus ne tik aptariama, kuo svarbi gamta yra vaikams, bet ir
pateikiami pavyzdžiai, kaip į ikimokyklinio ugdymo programas integruoti gamtos pažinimą.
Darbo tikslas – įrodyti, kad gamta ir jos reiškiniai yra labai svarbūs ir
privalomi pažinti ikimokyklinio ugdymo vaikams.
Uždaviniai:
1.Įrodyti, kad kalendoriuje minimi objektai (mėnesių pavadinimai, kalendorinės
šventės) yra neatsiejami nuo gamtos; pateikti konkrečių veiklų pavyzdžius, kaip
vaikus būtų galima supažindinti ir sudominti gamtos motyvais kalendoriuje;
2.Įrodyti, kad metų skirstymas ir laiko skaičiavimas yra išlikęs nuo archainio
laikotarpio, supažindinti vaikus su šių reiškinių kilme;
3.Įrodyti, kad gamtos reiškiniai ir objektai yra aprašomi ne tik lietuvių mitologijoje, bet
vis dar svarbūs yra ir šiuolaikinėje literatūroje, skirtoje ikimokyklinio amžiaus
vaikams; nagrinėti su vaikais įvairių laikotarpių literatūrą apie gamtą.
4.Įrodyti, kad vaikų ugdymas apie gamtą yra neatsiejamas nuo bendro supažindinimo su
senąja lietuvių kultūra ir realigija.
Šiame darbe bus remiamasi autoriais, rašiusiais ir nagrinėjusiais šiandieninio žmogaus ir
vaiko santikį su gamta ir to kilmę – literatūra apie baltiškąją kultūrą, gamtos reiškinius bei
šventes ir papročius, išlikusius iki mūsų dienų – L. Klimkos straipsniais bei knyga
„Lietuviškų tradicijų skrynelė“, „Lietuvių liaudies dainynu“, lietuvių liaudies tautosakos
rinkiniais, šiuolaikinių lietuvių...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!