GABIŲ VAIKŲ UGDYMAS
Referatas
Turinys
Turinys..................................................................................................................................................2
Įvadas....................................................................................................................................................3
Kaip tėvams atpažinti savo gabius vaikus?..........................................................................................4
Įvairios gabumų formos........................................................................................................................5
Problemos mokykloje su kuriomis susiduria gabūs vaikai..................................................................6
Į ką reikėtų atkreipti dėmesį ugdant gabius vaikus?.........................................................................7
Gabių vaikų ugdymo metodai ir būdai..............................................................................................7
Ko reikia, kad gabieji jaustųsi gerai?................................................................................................8
Kliūtys gabumams atsiskleisti..............................................................................................................9
Koks mokytojas turėtų dirbti su gabiais vaikais?.................................................................................9
Šeimos įtaka vaiko gabumų raidai......................................................................................................10
Kokią įtaką gabių vaikų ugdymui turi šeima?................................................................................10
Rekomendacijos, kaip elgtis su gabiais vaikais..............................................................................11
IŠVADOS...........................................................................................................................................13
Literatūra............................................................................................................................................14
Įvadas
Pasaulio vystymosi istorija liudija, kad gabių žmonių veikla gali daryti lemtingą įtaką
tautos ar net civilizacijos raidai, jos pažangai. Daugelis tėčių ir mamų svajoja, kad jų atžalos gimtų
apdovanotos didžiulėmis dvasios ir kūno dovanomis – kuriamuoju protu, meilės ir išminties galia,
valios jėga ir kūno galiomis. Kad vaikai turėtų savyje viską, ko reikia prasmingam ir
džiaugsmingam jų gyvenimui. Dauguma tėvų, pastebėję, kad jų vaikas ypatingai gabus ir
talentingas, pajunta ne vien susižavėjimą ir pasididžiavimą – atsiranda nerimas, baimės jausmas.
Dažniausiai jie pradeda ieškoti knygų arba konsultuotis su specialistais, kaip auklėti tokį vaiką.
Bando išsiaiškinti, kokios vaiko intelekto vystymosi galimybės ir kuria kryptimi jį toliau lavinti.
Neretai tėvai abejoja, ar jie turi tenkinti savo vaiko žinių troškimą, ar geriau tam užkirsti kelią. Šie
klausimai gali virsti problemomis, su kuriomis tėvai, kaip ir mokytojai, nesusitvarkys. Labai svarbu
laiku ir tinkamu būdu padėti vaikui pažinti savo gabumus ir juos išplėtoti. Todėl tėvai, mokytojai ir
auklėtojai pirmiausia patys turi gerai žinoti, kas tai yra, mokėti atpažinti, kokiais gabumais
apdovanotas vaikas, išmanyti jų prigimtį, struktūrą, žinoti tinkamiausius jų lavinimo būdus.
„Dažniausiai manoma, kad mažas vaikas labai gabus, jei anksti pradeda kalbėti, žino daug žodžių,
dėmesingas, žingeidus, puikios atminties. Tai rodo aukštus intelektinius sugebėjimus, bet ne visi
gabūs ir talentingi žmonės nuo mažens tuo pasižymi. Apie vaiko ypatingus gabumus sprendžiama
pagal ankstyvąją pažintinę raidą, psichosocialinės raidos ypatybes ir fizinius duomenis, kurie
tarpusavyje susiję“ (Žukauskienė R., p. 183).
Gabūs vaikai – tai vaikai, galintys efektyviai įgyti žinių ir mokėjimų, juos pritaikyti
naujoms problemoms spręsti, sparčiai mokytis iš patirties. Jų intelektinių gebėjimų lygis yra labai
aukštas (individualiai testuojamų standartizuotais intelekto testais intelekto koeficientas yra du
standartiniai nuokrypiai ar daugiau nei vidurkis). Turėdami šiuos intelektinius gebėjimus gabūs
vaikai lenkia arba pajėgūs pralenkti panašios patirties ir aplinkos bendraamžius savo vienos ar kelių
mokslo sričių akademiniais pasiekimais. Šiems vaikams būdingas aukštas kūrybiškumo lygis.
Vaiko sugebjimai ir gabumai geriausiai atsiskleidžia demokratiškoje mokyklos
aplinkoje, kurioje kiekvienas jaučiasi svarbus, kur gerbiama jo nuomonė, kiekvienas įtraukiamas į
bendrą veiklą, sudaromos sąlygos dalytis idėjomis ir mokytis vienam iš kito, pastebimas ir
įvertinamas net mažiausias pasiekimas ar kūrybiškumo pasireiškimas. Ypač didelės galimybės
pedagogui taikyti vidinį diferencijavimą atsiveria pamokose, sukuriant intelektualią ir kūrybišką
aplinką.
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!