DIDELIO MEISTRIŠKUMO TINKLININKŲ BENDRAVIMO YPATUMAI
MAGISTRO BAIGIAMASIS DARBAS
TURINYS
SANTRAUKA......................................................................................................................................4
SUMMARY..........................................................................................................................................6
SĄVOKOS IR SANTRUMPOS..........................................................................................................8
ĮVADAS...............................................................................................................................................9
1. LITERATŪROS APŽVALGA.......................................................................................................11
1.1. Bendravimo samprata..............................................................................................................11
1.2. Bendravimo įgūdžiai...............................................................................................................13
1.2. 1. Žodinis bendravimas........................................................................................................15
1.2. 2. Nežodinis bendravimas....................................................................................................16
1.3. Bendravimo ypatumai sporto komandose...............................................................................19
1.4. Trenerio gebėjimo bendrauti reikšmė sportininkų komandoms..............................................24
2. TYRIMO METODIKA IR ORGANIZAVIMAS...........................................................................28
3. REZULTATAI...............................................................................................................................31
3.1. Didelio meistriškumo moterų ir vyrų tinklininkų tarpusavio bendravimo tyrimo rezultatai . 31
3.2. Didelio meistriškumo moterų ir vyrų tinklininkų bendravimo įgūdžių palyginimas..............42
3.3. Didelio meistriškumo moterų ir vyrų tinklininkų bendravimo ypatumų su treneriu tyrimo
rezultatai..........................................................................................................................................45
4. APTARIMAS.................................................................................................................................47
IŠVADOS...........................................................................................................................................50
LITERATŪRA...................................................................................................................................51
PRIEDAI............................................................................................................................................56
ĮVADAS
Aktualumas. Bendravimas suprantamas kaip tarpusavio sąveika, sudėtingi, įvairialypiai
žmonių kontaktai, atsirandantys iš bendros veiklos. Bendravimas apima keitimąsi informacija,
bendros sąveikų strategijos rengimą, kito žmogaus suvokimą ir supratimą (Psichologijos žodynas,1993).
Sportas – tai socialinis reiškinys, kurio negalima įsivaizduoti be bendravimo, be santykių,
kuriuos treneris kuria ugdydamas sportininkus (Reinboth et al., 2004). Bendravimo įgūdžiai ypač
svarbūs mažų grupių (sporto komandų) atstovams, nes be bendravimo neįmanoma sportininkų
grupinė veikla, reikalaujanti tarpusavio sąveikos. Sportininkų funkcijas kolektyvinėje žaidybinėje
veikloje įmanoma suderinti tik bendraujant (Meidus, 2001).
Mokslo darbuose (Sherman & Fuller, 2000; Carron et al., 2002; Gillbert & Trudel, 2004)
nurodoma, kad trenerio patirtis, jo žinios, nuostatos, elgesys, perduodamos vertybės, aktyvumas ir
jo asmenybės branda bendraujant su sportininkais vyrauja, daro pastariesiems lemiamą įtaką.
Palankus sportininkų požiūris laiduoja visos sportinės veiklos sėkmę (Bergmann–Drewe, 2000).
Teigiamus rezultatus nesunkiai pasiekia tas treneris, kuris geba formuoti gerus tarpasmeninius
santykius komandoje, geba bendrauti su sportininkais kaip lygiateisis jos narys, geba juos pažinti,
pripažinti tokius, kokie jie yra (Sherman, Fuller, 2000; Carron et al., 2002; Gillbert & Trudel,2004).
Palankus sporto komandos psichologinis klimatas grupėje yra pagrindinis veiksnys, ugdantis
teigiamą požiūrį į sportą, treniruotes, trenerį, grupės narius ir į patį save. Sportinė veikla yra
ypatinga bendravimo sritis. Šia prasme ypač reikšmingi yra sportiniai žaidimai, kuriuos žaidžiant
visiškai išryškėja žmogaus kūrybinė funkcija, plečiasi ir tobulėja jo gebėjimai (Mikalauskas,
2002a). Tyrimais įrodyta (Pensgaard & Roberts, 2002), kad aukštas sportininkų bendravimo įgūdžių
lygis teigiamai veikia komandos organizuotumą, žaidėjų iniciatyvą, naudingos informacijos plitimą
komandoje. Trenerio bendravimo su sportininkais tyrimų aktualumas neabejotinas, nes darnus
abipusis trenerio ir sportininko bendravimas yra vienas iš svarbiausių veiksnių, padedančių siekti
puikių sportinių laimėjimų (Alfermann et al., 2005).
Darbų nagrinėjančių įvairių sporto šakų komandų psichologinius, pedagoginius, filosofinius
ir vadybinius veiksnius yra (Mikalauskas, 2002a, 2002b; Mikalauskas ir Gulbinas, 2002; Tilindienė
ir Miškinis, 2003; Meidus, 1999, 2001; Malinauskas ir Bukauskas, 2005; Malinauskas, 2005a),
tačiau darbų nagrinėjančių tinklinio komandų bendravimo ypatumus sunkiai pavyko aptikti (Dale &
Wrisberg, 1996), o Lietuvoje tokių tyrimų nepavyko rasti.
Darbo aktualumas grindžiamas tuo, kad svarbu žinoti, kaip skiriasi tinklininkų ir
tinklininkių bendravimo ypatumai, kaip su jais bendrauti, kad komandas lydėtų sėkmė.
Darbo mokslinė problema ta, kad nėra vienareikšmiškai atsakyta į klausimą, kokie yra
tinklininkų ir tinklininkių bendravimo panašumai ir kokie yra skirtumai.
Darbo hipotezė – manome, kad moterų tinklininkių ir vyrų tinklininkų bendravimo
ypatumai yra skirtingi.
Darbo tikslas – atskleisti tinklininkų bendravimo ypatumus.
Uždaviniai:
1.Nustatyti moterų ir vyrų tinklininkų tarpusavio bendravimo ypatumus.
2.Palyginti moterų ir vyrų tinklininkų bendravimo įgūdžius.
3.Nustatyti ir palyginti moterų ir vyrų tinklininkų bendravimo ypatumus su treneriu.
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!