Psichologijos studijų programa
Bakalauro darbas
Dėmesingą įsisąmoninimą mokykloje praktikuojančių
pradinio mokyklinio amžiaus vaikų vykdomosios funkcijos
TURINYS
Svarbiausios sąvokos 5
Pratarmė 6
ĮVADAS 8
1.1 Vykdomosios funkcijos 8
1.1.1 Vykdomųjų funkcijų samprata 8
1.1.1.1 Slopinimo kontrolė 8
1.1.1.2 Veiklioji atmintis 10
1.1.1.3 Kognityvinis lankstumas 12
1.1.2 Vykdomosios funkcijos ir vaiko raida 13
1.2 Dėmesingas įsisąmoninimas 15
1.2.1 Dėmesingo įsisąmoninimo samprata 15
1.3 Dėmėsingo įsisąmoninimo ir vykdomųjų funkcijų sąsajos 18
2. TYRIMO METODIKA 21
2.1 Tyrimo dalyviai 21
2.2 Tyrimo instrumentai 22
2.2.1 Atsako slopinimo užduotys 22
2.2.2 Psichinės veiklos perkėlimo užduotys 25
2.2.3 Veikliosios atminties užduotys 27
2.3. Tyrimo eiga 28
2.4 Rezultatų statistinė analizė 29
3. REZULTATAI 31
3.1 Sociodemografinės anketos apie vaikų požiūrį į “mindfulness” 31
3.2 Kintamųjų sudarymas 32
3.3 Aprašomoji statistika 32
3.4 Užduočių rezultatų koreliacijos (prieš ir po) 33
3.5 Užduočių rezultatų pokyčių tarpusavio koreliacijos 36
3.6 “Mindfulness” poveikis ir amžiaus koreliacija 36
3.7 Eksperimentinės ir kontrolinės grupės sociodemografinių charakteristikų palyginimas 38
3.8 VF užduočių rezultatų pokytis tarp eksperimentinės ir kontrolinės grupės 39
4. REZULTATŲ APTARIMAS 41
5. IŠVADOS 43
LITERATŪRA 44
PRIEDAI 49
SANTRAUKA
Dėmesingą įsisąmoninimą mokykloje praktikuojančių pradinio mokyklinio amžiaus vaikų
vykdomosios funkcijos
Nijolė Petronytė, Vilnius, Vilniaus universitetas, 2024, 48 psl.
Šiuo metu vis labiau bandoma rasti būdų kaip pagerinti mokinių akademinę sėkmę. Šiame bakalauro
darbe atliekamas tyrimas, kurio tikslas ištirti dėmesingo įsisąmoninimo praktikavimo poveikį vaikų
vykdomosioms funkcijoms. Tyrime dalyvavo 23 vaikai, 9 berniukai ir 14 mergaičių, amžiaus nuo 7
iki 9 metų. Tyrimas buvo atliktas skirstant vaikus į dvi grupes: eksperimentinę, kurioje vaikai
dalyvavo dėmesingo įsisąmoninimo užsiėmimuose, ir kontrolinę, kurioje vaikai atliko spalvinimo
užduotis. Abi grupės atliko vykdomųjų funkcijų užduotis prieš ir po intervencijos. Vykdomosioms
funkcijoms įvertinti buvo naudojamos 5 kompiuterinės užduotys naudotos Laurynos Rakickienės
daktaro disertacijoje (2015), po dvi užduotis atsako slopinimui, veikliajai atminčiai įvertinti ir viena
užduotis psichinės veiklos perkėlimui. Taip pat buvo pildomas tėvų klausimynas apie vaikų
dėmesingumo praktikas namuose.
Rezultatai parodė, kad eksperimentinėje grupėje vykdomųjų funkcijų rodikliai pagerėjo reikšmingiau
lyginant su kontroline grupe. Šie rezultatai rodo, kad dėmesingas įsisąmoninimas gali teigiamai veikti
vykdomąsias funkcijas vaikų amžiaus grupėje, siūlant galimybes tolesniam šios srities tyrinėjimui ir
praktiniam taikymui švietimo srityje.
Raktiniai žodžiai: dėmesingas įsisąmoninimas, vykdomosios funkcijos, pradinė mokykla,
kognityvinė raida.
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!