„AUKLĖJIMAS YRA PROCESAS...“
Auklėjimas – tai santykių su aplinka, veikla ir savimi – charakterio elgesio formavimas 
Auklėjimu mokoma :
Tinkamai bendrauti.
Tinkamai elgtis su žmonėmis, gamta.
Elgtis pagal pripažintas normas ir etalonus.
 Auklėjimo procesas:
Elgesio normos 
Elgesio nuostatos 
Vidinė pozicija (priešprieša tarp dorovinių normų ir charakterio)
 Vidinės asmenybės pozicijos 
Asmeninė asmenybės pozicija. Tai nuostata į save, kryptingas savęs vertinimas. Ši pozicija 
tampa stipriu pastoviu motyvu elgtis pagal darbo reikalavimus, dorovės normas ir žmonių 
tarpusavio elgesio kultūrą.
Socialinė pozicija apima įvairias socialines vertybes. Su ja susijusi pilietinė ir politinė žmogaus 
pozicija, padedanti orientuotis svarbiausiuose būties ir gyvenimo klausimuose.
Psichologinė asmenybės pozicija . Ją lemia asmeniniai, socialiniai ir kultūriniai poreikiai, 
vidinės vertybės, įvairios motyvacinės dispozicijos (interesai, nuostatos, vertybinės 
orientacijos).
 Išorinė auklėjimo proceso schema :
pavyzdys               elgesys
pavyzdys       vidinis pokytis            elgesys 
 Auklėjimo proceso išorinė struktūra :
Auklėjimo tikslai+ auklėtiniai+ auklėtojai+ bendradarbiavimas + auklėjimo turinys + priemonės + 
būdai 
 Vidinę auklėjimo proceso struktūrą sudaro:
Auklėjimo tikslų ir motyvų supratimas.
Poreikis ir noras tobulėti.
Auklėjimo vertybių įsisąmoninimas.
Auklėjimo vertybių išgyvenimas.
Apsisprendimas veikti pagal vertybes.
Mąstymo pagal vertybinius etalonus koregavimas. 
Auklėjimo proceso ypatumai 
Auklėjimo situacijų įvairovė (nekontroliuojamos, atsitiktinės...). Iš to seka auklėjimo 
diskretiškumas, netolygumas. Vienais atvejais daugiau formuojamos vienos savybės, o kitais – 
kitos. Auklėjimo netolygumą sąlygoja asmenybės vystymosi netolygumai. Kai kurie bruožai 
atsiranda staiga, šuoliškai.
Auklėjimo proceso prieštaringumas. Iškyla prieštaravimai tarp elgesio stereotipų ir naujo 
elgesio reikalavimų, tarp paauglystės sunkumų ir būtinybės juos įveikti.
Auklėjimo priemonių, veiksmų, būdų įvairovė. Auklėjimo procese auklėjimo priemonės 
imamos iš aplinkos, iš tikrovės.
Mokymo procesas turi pabaigą, o auklėjimo procesas trunka nuolat.
 
Auklėjimo principai 
Tikslingumo. Negali būti auklėjimo be tikslo. Tikslai lemia auklėjimo uždavinius, veiksmus.
Pastabumo ir atjautos principas. Reikalauja empatiškumo, tikėti galiomis išspręsti vidines 
problemas. Abejingumas ir auklėjimas yra nesuderinami.
Saugos principas. Auklėjant reikia rūpintis apsaugoti žmogų nuo blogos įtakos, stengtis išvengti
fizinės ir dvasinės žalos. Fizinis ir dvasinis blogis – brandos trūkumas. Tiems trūkumams 
užtvara – sveikatos, socialumo, dorybių stiprinimas.
Veiksmingumo principas. Šis principas reikalauja veikti visas  auklėtinio fizines ir psichines 
savybes.
Individualizavimo principas. Auklėjant reikia vengti formalizavimo. Reikia rūpintis kiekvienos 
individualybės galia perimti vertybes. Šis principas neatsiejamas nuo asmenybės pažinimo. 
Pirma pažink, o tik po to auklėk.
Kūrybingumo principas. Kūrybingumas – per įgimtą spontaniškumą. Kūrybingumo principas 
realizuojamas per skatinimą reikšti savo mintis vertinant kūrybą, meną, techniką. Būtina 
palaikyti auklėtinio pastangas veikti naujai.
Prasmingumo principas. Veikla yra prasminga, jei jos prasmė yra suvokiama. Todėl būtina 
veiklos rezultatus vertinti žmogaus, tautos, pasaulio pažangos matais. Reikia taip parinkti 
auklėjimo turinį, metodus, kad ta veikla auklėtiniams atrodytų prasminga. Prasmė – ryšys tarp 
veiklos ir rezultatų.
Peržangos principas. Juo remiantis stengiamasi peržengti kasdienybės, buities, rutinos, 
hedonizmo, pragmatizmo ribas. Šį principą realizuoti padeda aksiologijos žinios. Aksiologija – 
filosofijos mokslo šaka, nagrinėjanti vertybes. 
Auklėjimo veiksniai 
Šeima – socialinis darinys, kurio nariai susieti meile, giminystės ryšiais, bendru gyvenimu ir 
likimu. Svarbu šeimos vidinė ir išorinė kultūra, ekonomika, buitis.
Gyvenamoji vieta. Skirtingai auklėja miesto, kaimo vietovė.
Institucijos: vaikų darželis, mokykla, darbovietė.
Bažnyčia. Aukščiausios Katalikų Bažnyčios vertybės yra tikėjimas, viltis ir meilė. Jos 
vadinamos dieviškomis vertybėmis.
Masinės informavimo priemonės: periodinė spauda, radijas, televizija, video technika.
Organizacijos. Jos įtraukia jaunuolius į praktinę veiklą, ugdo drausmę, socialinius įpročius.
Kariuomenė.
Valstybė.
Pats asmuo. Asmuo yra subjektas pasirenkantis vertybes arba jas atmetantis.
 
Auklėjimo uždaviniai 
Neformalių uždavinių grupė . Skatina auklėtinį orientuotis į objektyvią tikrovę, asmens praktinį 
gyvenimą, kurį reikia kurti taip, kad jame dominuotų dvasinis pradas. Skatina orientuotis į  
tautos...
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!