Socialinės psichologijos I laboratorinis darbas:
Aš vaizdo ypatybių įvertinimas, taikant dvidešimties pasisakymų testą
TURINYS
1. ĮVADAS 3
2. METODIKA 5
1.1. Tiriamieji 5
1.2. Tyrimo būdai 6
1.3. Tyrimo procedūra 6
1.4. Duomenų apdorojimas 7
3. REZULTATAI IR JŲ ANALIZĖ 8
2.1. „Aš“ vaizdo eiliškumo aspektai 8
2.2. Dirbančiųjų ir mokinių „Aš“ vaizdo skirtumai 11
4. IŠVADOS 15
5. LITERATŪROS SĄRAŠAS 16
ĮVADAS
AŠ VAIZDAS - tai vaizdinių ir sprendimų apie save (savo bruožus ir sugebėjimus,
išgyvenimus ir motyvus, savo vietą tarp žmonių ir t.t.) sistema. Ji yra pastovi, labiau ar
menkiau įsisąmoninta, išgyvenama kaip unikalus Aš. Žodžiu, AŠ VAIZDAS - tai asmenybė -
tokia, kokią ji save pačią mato. Tai savęs paties įsivaizdavimas. Kiekvieno iš mūsų AŠ
VAIZDE galima išskirti du aspektus:
1. Žinias apie save (tai ne tik žinojimas, kas mums būdinga, bet ir kiek išreikšti mumyse vieni
ar kiti bruožai).
2. Savosios vertės jausmą (savęs įvertinimą), t. y. nusiteikimą savo paties atžvilgiu, savo
vertingumo išgyvenimą, kuris tarsi persmelkia visą savęs suvokimą (Psichologija studentui,
2000).
Remdamasis M.Kuhn ir T.McPartland metodika, P.Žakaitis savęs apibūdinimą skirsto į
dvi kategorijas: objektyvieji – atsakymai, atskleidžiantys tiriamųjų tapatinimąsi su visuomenės
institucijomis ir subjektyvieji – atsakymai, apibūdinantys subjektyvias būsenas, individualias
savybes. Jie rodo, kad žmogus labiau vadovaujasi savo vidiniais išgyvenimais. Jei vyrauja
objektyvūs tapatumo aspektai, daroma prielaida, kad žmogui visuomeninis aktyvumas yra
svarbus dalykas (Socialinės psichologijos laboratoriniai darbai, 2010, p.8).
Anot P.Žakaičio, „Tirdami Jav studentus M.Kuhn ir T.McPartland nustatė du
dėsningumus: 1) dauguma asmenų, apibūdindami save, pirmiausia siekia išvardyti objektyvius
Aš vaizdo aspektus ir tik išsėmę juos pereina prie subjektyvių. 2) Asmenys, kurie pradeda
savąjį tapatumą apibūdinti nuo subjektyvių aspektų, prie objektyvių nebegrįžta“ (Socialinės
psichologijos laboratoriniai darbai, 2010, p. 9).
Darbo tikslas – palyginti moksleivių ir dirbančiųjų asmenų Aš vaizdo ypatumus.
Darbo uždaviniai:
-Taikant „Dvidešimties pasisakymų testo“ metodiką įvertinti moksleivių ir dirbančiųjų asmenų
Aš vaizdo ypatumus;
-Palyginti moksleivių ir dirbančiųjų asmenų Aš vaizdo ypatumus šiais aspektais:
oObjektyvios ir subjektyvios savybės;
oNegatyvūs savęs apibūdinimai;
oSavybės orientuotos į šeimos sritį;
oAsmens būdo savybės.
Laboratoriniame darbe iškeliamos hipotezės (pirmoji hipotezė iškelta remiantis M. Kuhn
ir T. McPartland tyrimo duomenimis; antroji – darant prielaidą, jog dirbančiųjų asmenų savęs
suvokimas yra labiau suformuotas negu moksleivių, kurie dažniausiai dar tik pradeda pažinti
save, ieškoti savojo tapatumo):
1. Dauguma tyrimo dalyvių, pateikdami savęs apibūdinimus, pirmiausia siekia išvardinti
objektyviuosius aspektus ir tik tada pereina prie subjektyviųjų, o tie, kurie pradeda
subjektyviaisiais aspektais, prie objektyviųjų nebepereina (pagal M. Kuhn ir T. McPartland
tyrimo duomenis)
2. Moksleiviai pateikia mažiau savęs apibūdinimų nei dirbantieji.
1.METODIKA
1.1. Tiriamieji
Tiriamieji: 10 dirbančiųjų ir 10 moksleivių.
Kadangi tyrimo metodika numato, jog tyrimo dalyviai gali priklausyti skirtingoms
grupėms, buvo nuspręsta tyrimą atlikti tarp tokių grupių kaip dirbantiejį asmenys ir
moksleiviai. Moksleivių amžius buvo pasirinktas vyresnis (17-18 metų), nes buvo numatoma,
kad tokio amžiaus tiriamieji supras pateiktą instrukciją ir sugebės tinkamai atsakyti į
klausimus, o dirbančiųjų amžius svyravo nuo 22-34 metų. Buvo nuspręsta pasirinkti tyrimui 20
tiriamųjų: 10 moksleivių ir 10 dirbančiųjų asmenų, nes to reikalauja šio tyrimo metodika.
Tiek viena, tiek ir kita socialinė grupė pozityviai reagavo į prašymą dalyvauti apklausoje.
Teko pastebėti, kad labiau susidomėję testu buvo dirbantieji asmenys, klausinėjo kaip jį pildyti.
Moksleivių tarpe pasitaikė ir keletas tokių, kurie atsisakė atlikti testą. Moksleivių tarpe užduotį
visi atliko tinkamai, o tarp dirbančiųjų pasitaikė tik vienas netinkamai atliktas testas.
Tyrimo būdai: Naudojamas Manford Kuhn ir Thomas McPartland „Dvidešimties
pasisakymų testas“ (TST).
Tyrimo procedūra: Buvo paruošti vienodi apklausos lapai....
Mūsų mokslo darbų bazėje yra daugybė įvairių mokslo darbų, todėl tikrai atrasi sau tinkamą!